چکیده:
تالاب ناحيهاي از مظاهر طبيعي و خدادادي است كه نه تنها موجب تغذيه و تامين بخشي از سفرههاي آب زيرزميني ميشوند، بلكه محيطي را فراهم ميآورند كه بسياري از پرندگان، ماهيها و آبزياني كه حيات آنها وابسته به وجود چنين نقاطي است، بتوانند از آن بهعنوان بهترين زيستگاه جهت بقا و تامين غذاي خود استفاده كنند. از طرفي خشكي و نابودي تالابها در جهان اثرات منفي زيست محيطي زيادي را بهوجود ميآورد كه باعث از بين رفتن تمامي كاركردهاي تالاب ميشود. در اين مقاله سعي گرديده تا با كمي كردن ارزش پولي خسارتهاي زيست محيطي، بهمنظور تعيين ارزش خسارتهاي زيست محيطي ناشي از خشكي تالاب هامون(خسارات وارده به گونههاي گياهي، جانوري و اكوسيستم جنگلي تالاب)، از روش تجربه مبتني بر انتخاب[1] و مدلسازي آن در قالب الگوي لوجيت چندگانه (MNL)[2] استفاده گردد. اطلاعات مورد نياز با تكميل پرسشنامه و جمعآوري اطلاعات از 100 خانوار ساكن در حاشيه تالاب هامون در سال 1393 جمعآوري گرديد. در اين مطالعه براي تعيين تعداد نمونه از روش انتساب متناسب استفاده گرديد. نتايج نشان ميدهد كه كل خسارت زيست محيطي تالاب هامون بر اساس دو الگوي با و بدون اثرات متقابل به ترتيب معادل 8/425169 و 4/652147 ميليون ريال برآورد ميگردد.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله سعی گردیده تا با کمی کردن ارزش پولی خسارت های زیست محیطی، به منظور تعیین ارزش خسارت های زیست محیطی ناشی از خشکی تالاب هامون (خسارات وارده به گونه های گیاهی، جانوری و اکوسیستم جنگلی تالاب )، از روش تجربه مبتنی بر انتخاب ٣ و مدل سازی آن در قالب الگوی لوجیت چندگانه (MNL) ٤ استفاده گردد.
لذا با توجه به این ویژگیهای روش آزمون انتخاب و با نظر به اینکه خشکی و نابودی تالاب ها عموما" با خطرات چندگانه زیست محیطی همراه است استفاده از این روش در تحلیل ترجیحات مردم و همچنین برآورد میل نهایی به پرداخت ٥ آنها برای کاهش اثرات زیست محیطی تالاب هامون بر روش ارزش گذاری مشروط ترجیح داده شده است .
بر اساس نتایج جدول (١) ملاجظه میشود که ضرایب مربوط به کلیه ویژگیها در الگوی ساده ، معنیدار بوده و دارای علامت مورد انتظار میباشد بگونه ای که ضرایب مربوط به سه ویژگی زیست محیطی همگی مثبت بوده و نشان میدهند که سطح هر یک از این ویژگیها بطور مثبت با انتخاب گزینه های B و C نسبت به گزینه شرایط موجود(گزینه A) در مجموعه های انتخاب ارتباط دارند و در مقابل ضریب ویژگی قیمت بطور معنیداری منفی است بدین معنی که هر چه سطح قیمت در گزینه بیشتر باشد احتمال انتخاب آن گزینه کاهش مییابد."