چکیده:
روش ها در فرآيند تعليم و تربيت از اهميت به سزايي برخوردارند، كم و كيف روش ها به مباني و اهداف تربيت برمي گردد. روش تعليم و تربيت اسلامي نيز كه از جهان بيني اسلامي نشات مي گيرد، بر خدامحوري مبتني است. لذا براي دستيابي به روش هاي تربيت اسلامي كه مناسب با جامعه اسلامي و طرح صالحين بسيج باشد، مراجعه به نهج البلاغه مي تواند از جمله بهترين گزينه ها باشد. هدف از اين تحقيق، استخراج و ارائه روشهاي تربيتي از نهج البلاغه، جهت ارتقاء «طرح صالحين بسيج» است. روش اين تحقيق به لحاظ هدف، كاربردي و با روش توصيفي-تحليلي از نوع اسنادي است. براساس ادبيات موضوع، روش هاي ناظر بر رابطه تعاملي مربي و متربي (از ميان چند زمينه ديگر) انتخاب و روش هاي زير مجموعه آن به عنوان مبنا و ملاكي براي بررسي و استنباط از متن نهج البلاغه و مضامين آنها به كار گرفته شد. بر اين اساس داده هاي تحقيق به ترتيب اولويت و تناسب با طرح صالحين عبارتند از:
روش هاي فوق در نتيجه گيري و پيشنهادها جهت ارتقاء طرح صالحين ارائه گرديده اند.
خلاصه ماشینی:
هدف از این تحقیق ، استخراج و ارائۀ روش های تربیتی از نهج البلاغه ، جهت ارتقاء "طرح صالحین بسیج " است .
برای تحقق این امر، نهج البلاغه که سرچشمه ی وحی دارد، یکی از منابع غنی اسلامی میباشد که میتواند نظام تربیتی بسیج را در بهره گیری از روش های تعلیم و تربیت اسلامی، یاری رساند.
لذا برای رفع این نقیصه و تقویت این طرح مهم ، استفاده از روش های تربیتی اسلام با تکیه بر منابع غنی و دست اول اسلام ضرورت تام دارد که نهج البلاغه یکی از مهم ترین منابع اسلامی برای رسیدن به اهداف این امر خطیر است .
با توجه به دلایل ذکرشده ، برای رسیدن به اهداف این طرح ، این سؤال مطرح میباشد که چه روش هایی را جهت ارتقاء طرح تربیتی شجرة طیبۀ صالحین بسیج میتوان از کتاب شریف نهج البلاغه ارائه نمود؟ ١-٢.
ضرورت پژوهش ولی بررسی ها نشان میدهد در رابطه با روش های تربیتی ناظر بر رابطه ی تعاملی مربی و متربی مستخرج از نهج البلاغه جهت ارتقاء طرح تربیتی شجرة طیبۀ صالحین بسیج کار خاصی انجام نشده است .
با توجه به موارد ذکرشده ، در این مقاله روش های تربیتی در نهج البلاغه که ناظر بر رابطه ی تعاملی مربی و متربی میباشند، مورد بررسی قرار گرفته اند.
(54 مربی ، در این طرح فردی است عضو بسیج ، باتجربه ، آشنا به مبانی و اصول تربیتی و مسلط بر روش های تعلیم و تربیت .