چکیده:
زمينه و هدف: يكي از رايج ترين اختلال هاي يادگيري در دانش آموزان، نارساخواني است كه پيامدهاي منفي بسياري به دنبال دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر مقايسه انگيزش، خودپنداشت و نگرش خواندن در دانش آموزان مبتلا و غيرمبتلا به نارساخواني بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر روش شناسي تحليلي - مقطعي است. جامعه آماري اين پژوهش شامل تمامي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهر رشت در سال تحصيلي 93-1392 بود كه تعداد 108 نفر از آنها (54 آزمودني كودكان غيرمبتلا به نارساخواني و 54 آزمودني كودكان مبتلا به نارساخواني) با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها در اين پژوهش از آزمون رسمي خواندن و نارساخواني (كرمي نوري و مرادي، 1388)، پرسش نامه انگيزش خواندن (ويگفيلد و گاتري، 1997)، خودپنداشت خواندن (آهلوواليا، 1961) و نگرش خواندن (مك كنا و كر، 1990) استفاده شد.
يافته ها: نتايج به دست آمده از تحليل واريانس چندمتغيري نشان داد كه بين كودكان مبتلا و غير مبتلا به نارساخواني حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته تفاوت معني داري وجود دارد (001/0P<). نتايج تحليل واريانس نشان داد كه ميانگين نمرات كودكان مبتلا به نارساخواني در تمام مولفه هاي انگيزش، خودپنداشت و نگرش خواندن به طور معناداري بالاتر از نمرات كودكان غير مبتلا به نارساخواني است (001/0 < P).
نتيجه گيري: يافته هاي اين پژوهش نشان داد مشكلات تحصيلي دانش آموزان نارساخوان بر جنبه هاي روانشناختي آنها تاثير منفي دارد كه ضرورت دارد مورد توجه قرار گيرد.
Background and Purpose: One of the most common learning disorders in students is dyslexia that caused many negative consequences. The present study is conducted with the aim of compare motivation to reading، self –concept of reading، and attitudes toward reading in students with and without dyslexia.
Method: In terms of methodology، this research design is a sectional- analytical study. The statistical population of the study is comprised of all elementary students with dyslexia in Rasht، Iran، in the academic year 2013-2014. 108 of students (54 subjects without dyslexia and 54 subjects with dyslexia) were selected with convenience sampling. To collect of data، Official Reading and Dyslexia Test (ORDT)، and the Motivations for Reading Questionnaire (MRQ)، Reading Self-concept، and Attitude toward Reading were used.
Results: The finding of Multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there are significant differences between children with and without dyslexia in at least one of the dependent variables (p<0/001). The results showed that the mean scores of children with dyslexia in all components of reading motivation، self-concept، and attitude are significantly lower than children without dyslexia (p<0/001).
Conclusion: The findings showed that educational problems of dyslexic students have a negative impact on their psychological aspects that need to be considered.