چکیده:
هدف محققان از اين پژوهش بررسي چگونگي تاثير وجوهي از مولفه هاي برنامه درسي پنهان بر بعد اجتماعي هويت اسلامي ـ ايراني دانش آموزان، برحسب ابعاد سه گانه نگرش اسلامي ـ ايراني، بوده است و براي نيل به اين مقصود تلفيقي از روش هاي تحليل اسنادي، قوم نگاري، و تحليل محتواي كيفي به كار گرفته شده است؛ پنج مدرسه و سي دانش آموز به صورت هدف مند (با معيار زنجيره اي شاخص) انتخاب و از ابزارهاي مصاحبه نيمه رهنمودي، مشاهده از نوع مشاركتي، و فرم فيش برداري استفاده شده است. تحليل يافته ها در سه مرحله كدگذاري باز، محوري، و گزينشي انجام گرفته است.
يافته هاي تحقيق گوياي آن است كه مولفه هاي برنامه درسي پنهانِ بررسي شده بر بعد اجتماعي هويت اسلامي ـ ايراني دانش آموزان در سه بعد شناختي، عاطفي، و رفتاري موثر بوده است و تاثيرات مذكور در دو وجه مثبت و منفي رخ داده كه در قالب جداول مربوط بحث شده اند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر مؤلفه های برنامة درسی پنهان بر بعد اجتماعی هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان دختر دورة متوسطة شهر تهران مهدی سبحانی نژاد* زهرا امیری ** چکیده هدف محققان از این پژوهش بررسی چگونگی تـأثیر وجـوهی از مؤلفـه هـای برنامة درسی پنهان بر بعد اجتماعی هویـت اسـلامی ــ ایرانـی دانـش آمـوزان ، برحسب ابعاد سه گانة نگرش اسلامی ـ ایرانی ، بوده است و برای نیـل بـه ایـن مقصود تلفیقی از روش های تحلیل اسنادی ، قوم نگاری ، و تحلیل محتوای کیفی به کار گرفته شده است ؛ پنج مدرسه و سی دانش آموز به صورت هدف مند (بـا معیار زنجیـره ای شـاخص ) انتخـاب و از ابزارهـای مصـاحبة نیمـه رهنمـودی ، مشاهده از نوع مشارکتی ، و فرم فیش برداری استفاده شده است .
کدهای گزینشی اثر پنهان مثبت معلم و چگونگی تأثیر آن بر بعد اجتماعی هویت اسلامی ـ ایرانی مثبت کدهای گزینشی اثر پنهان معلم فراوانی چگونگی تأثیربر بعد اجتماعی هویت اسـلامی ــ ایرانـی دانش آموزان صحبت های اجتماعی غیر رسمی معلم 9 شناخت تکمیل آگـاهی هـای دانـش آمـوز از مسـائل اجتماعی توانایی علمی معلم برای گفـت وگوهـایاجتماعی دوستانه با دانش آموز 1 ی اصلاح فهم دانش آموز از مسائل اجتماعی دل نشین ، دوستانه ،و مشوقانه بیان شـدنمسائل اجتماعی از سوی معلم 6 عاطفی گرایش بیش تر دانش آموز به مسائل اجتماعی رفتــار مؤدبانــه ،صــمیمانه ،محترمانــه ،مدبرانه ، و پسندیدة معلم 48 اصلاح رفتارهای اجتماعی در دانش آموز اقدام عملی معلم درخصوص آراسـتگی ظاهری 5 رفتاری بهبود رفتارهای اجتماعی دانش آموز منظم ، دقیق ، وبابرنامه بودن معلم 8 تکمیل رفتارهای اجتماعی در دانش آموز نظرخواهی معلم ازدانش آموز 1 تکوین رفتارهای اجتماعی در دانش آموز متعهد بودن معلم به انجام صحیح وظایف 1 تکوین رفتارهای اجتماعی در دانش آموز جدول ٢ نشان می دهد که با توجه به اظهارات دانش آموزان در حوزة تأثیر مثبت معلم بر بعد اجتماعی هویت اسلامی ـ ایرانی دانش آموزان در حیطة شناختی ، دو کد گزینشی «صـحبت هـای اجتمـاعی غیـر رسـمی معلـم » و «توانایی علمی معلم جهت گفت وگوهای اجتماعی دوستانه با دانش آموز» حاصل شد که موجب تکمیل آگـاهی و اصلاح فهم دانش آموز از مسائل اجتماعی می شود."