چکیده:
این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر اجرا یک بررسی همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز به تعداد 26860 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران به تعداد 380 نفر محاسبه شده است و روش نمونهگیریاش، تصادفی طبقهای نسبتی بوده است. ابزار اندازهگیری متغیرها پرسشنامه بوده و در طراحی سوالات از طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون پیرسون و آزمون تحلیل واریانس به دست آمده، مشخص شد که: 1. بین ساختار اجتماعی درون خانوادهها، 2. بین ساختار اجتماعی بیرون خانوادهها 3. بین ساختارشناختی درون خانوادهها و 4. بین ساختارشناختی بیرون خانوادهها با میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، همچنین، بین سرمایه اجتماعی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر، برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نیز؛ بین پیشرفت تحصیلی خانوادههای پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر و برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوتمعنیداری وجود دارد، همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانوادهعمدهترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان ایفا میکند، این متغیر، با قدرت تبیین و تاثیر 23 درصدی و قابلیت پیشبینی 51 درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد.
The aim of this study is to investigate the relationship between families’ social capital and academic achievement in female high school students in Tabriz, which is an applied and correlation study. The population included all female high school students in Tabriz (26860). Using Cochran formula Volume of the sample has been calculated as 380 students which its sampling method is stratified random sampling. A questionnaire used to collect data that is based on Likert scale. The results show that, there is a relationship between the social structure within and outside families, cognitive structure within and outside families with achievement success of female high school students in Tabriz. Also, there is a meaningful difference between families’ social capital based on the educational level of father, mother and field of study. Also, there is a meaningful difference between families of participants’academic achievement based on educational level of father, mother and field of study. Moreover the results of multiple regression analysis showed that, cognitive social capital within family has a major role in the academic success of students. This variable with explanatory power and influence (23 percent) and predictability (51 percent) placed in the first level of effectiveness.
خلاصه ماشینی:
"نیز؛ بین پیشرفت تحصیلی خانواده های پاسخگویان برحسب میزان تحصیلات پدر و برحسب میزان تحصیلات مادر و برحسب رشته تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد، هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده عمده ترین نقش را در تعیین میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان ایفا میکند، این متغیر، با قدرت تبیین و تاثیر ٢٣ درصدی و قابلیت پیش بینی ٥١ درصدی در رتبه اول تاثیرگذاری قرار میگیرد.
- بین ساختارشناختی درون خانواده ها و میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: والدین انتظارات معقولی از فرزندان شان در زمینه تحصیلی داشته باشند و از مقایسه بی اساس فرزندان خود با سایرین پرهیز کرده و استرس را از فرزندان شان دور کنند.
- بین ساختار اجتماعی درون خانواده ها و میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: والدین با برنامه ریزی اوقات فراغت درون منزل مانند مشاعره ، بحث سیاسی، تعریف لطیفه و روایت و ...
- بین ساختار اجتماعی بیرون خانواده ها و میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تبریز رابطه وجود دارد، در این راستا پیشنهاد میشود: - اگر احساس میشودکه تحرک و جابجایی مکانی (منزل یا حداقل مدرسه ) موجب موفقیت تحصیلی فرزندان خواهد شد، در صورت امکان آن را انجام دهند و در صورت عدم امکان نظارت بیشتری بر روابط فرزندان در محله و مدرسه داشته باشند."