چکیده:
سازمانهای فرهنگی از جمله سازمانهایی هستند که در محیطی بسیار متغیر و پیچیده فعالیت میکنند و به همین دلیل نیازمند برنامهریزی راهبردی و پیش از آن رخ دادن تفکر راهبردی در ذهن مدیران این سازمانها میباشند. تفکر راهبردی فرایندی است که بهواسطه آن مدیر با نگرشی کلگرایانه به بحرانها و فرایندهای مدیریتی روزانه، دیدگاه متفاوتی از سازمان و محیط متغیر آن کسب میکند. کمبود چارچوب نظری در این حوزه محققان این مقاله را بر آن داشت تا در این مقاله دست به ارائه پیشرانها و موانع عوامل حیاتی موفقیت تفکر راهبردی در سازمانهای فرهنگی بزنند. مقاله حاضر بخشی از یک تحقیق کیفی با روش تئوری داده بنیاد است که در آن تعداد 22 نفر از مدیران فرهنگی شهر اصفهان از طریق روش نمونهگیری هدفمند (نمونهگیری نظری) و به روش گلوله برفی انتخاب شده است. دادههای پژوهش به روش مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شده و بهوسیله نرمافزار کیفی nvivo8 تحلیل گردیده و مدل تحقیق ارائه شده است. در نهایت یافتههای این پژوهش به دو دسته موانع (تأکید بر سلسلهمراتب سازمانی، تصمیمگیری در لایههای بالایی سازمان، محدودیت در منابع سازمانی، شاخصهای مبهم در سنجش عملکرد) و پیشرانهای (پایش مداوم محیطی، مشورت با نخبگان، درک مؤثر از رقیبان، شهود محور بودن تصمیمات، نیروی انسانی خلاق و هدفگذاری کلان) عوامل کلیدی موفقیت تفکر راهبردی در سازمانهای فرهنگی تقسیم شده است.
خلاصه ماشینی:
در نهایت یافته های این پژوهش به دو دسته موانع (تأکید بر سلسله مراتب سازمانی، تصمیم گیری در لایه های بالایی سازمان ، محدودیت در منابع سازمانی، شاخص های مبهم در سنجش عملکرد) و پیشران های (پایش مداوم محیطی، مشورت با نخبگان ، درک مؤثر از رقیبان ، شهود محور بودن تصمیمات ، نیروی انسانی خلاق و هدف گذاری کلان ) عوامل کلیدی موفقیت تفکر راهبردی در سازمان های فرهنگی تقسیم شده است .
علی رغم مطالعات و تحقیقاتی که در حوزه تفکر راهبردی انجام شده ولی متأسفانه تحقیقی در ارتباط با عوامل حیاتی موفقیت تفکر راهبردی در سازمان های فرهنگی انجام نشده است لذا نبود یک چارچوب نظری جامع ، محققان پژوهش حاضر را بر آن داشت تا به این موضوع با استفاده از روش تحقیق کیفی بپردازند.
کدگذاری ثانویه و شکل دهی به مقولات مصاحبه اول فراوانی در کدهای ثانویه کدهای ثانویه مقولات (عوامل کلیدی موفقیت تفکر راهبردی) ٥ و ٦ و ٨ و ٧ تحلیل رقابتی رسانه های خارجی مهم ترین رقیب ما هستند درک مؤثر از رقیبان رویارویی با محیط متغیر محیط سازمان ما بسیار ناپایدار و پیچیده است سازمان ٦ و ٤ و ٨ و ٩ کارایی بالای برنامه ریزی کلان برنامه های کلان از سازمان های بالادستی میآید هدف گذاری کلان هدف گذاری مؤثر به اکثر اهدافمان دسترسی پیدا کرده ایم منبع کسب اطلاعات مدیر در فرایند تصمیم گیری سعی میکنیم از منابع مختلفی اطلاعات بگیریم ٤ و ٨ و ٦ و ١٠ استفاده از ظرفیت خبرگی ذینفعان در تصمیمات بدون مشورت با خبرگان فرهنگی شهر تصمیمی نمیگیریم مشورت با نخبگان جدول شماره ٤.