چکیده:
یکی از عواملی که باعث اخلال در نظم و امنیت اجتماعی میگردد کجرویهای فرهنگی میباشد. این نوع کجرفتاری زمینهساز ارتکاب جرم در سالهای آتی میباشد و افراد در این سنین به شدت از گروههای همسال خود تبعیت کرده و الگو میپذیرند. در این راستا در این تحقیق، تلاش بر این است که میزان کجرویهای فرهنگی و عواملی که میتواند زمینهساز آن باشد مورد بررسی قرار گیرد.
روش تحقیق مورد استفاده در این طرح، پیمایش بوده و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق را، کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل میدهد که از این تعداد، نمونهای به حجم 354 نفر، از طریق فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که میزان کجرویهای فرهنگی دانشآموزان شهر تبریز در حد پایینی بوده است. همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که از بین متغیرهای مستقل، متغیر کجروی فرهنگی همسالان، عملکرد تحصیلی و نظارت و کنترل خانواده با متغیر وابسته رابطه معنیداری داشته است. در مجموع بر اساس مقدار ضریب تبیین تعدیل شده، متغیرهای مستقل معنیدار توانستهاند حدود 44 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
Cultural deviance is one of threatening factors regarding social order and security. On the one hand, cultural deviance can pave the road for other types of crimes and misbehaviors and peoplein the stage of socialization and interact with other friends and peers, has its desired place among sociological studies. This study attempts to quantify the cultural deviance and its determinants among teenagers. This study is a survey which utilizes questionnaire as a data gathering tool. Among all Tabriz high school boys in the educational year of 2012-2013, a sample of 354 students are selected using multi-stage cluster sampling method. Findings indicate that, the level of cultural deviance is totally low among the respondents. Also, Correlation analyses showed that, among independent variables, cultural deviance of peers, educational performance, and family control have statistically significant relationships with dependent variable. Regression analysis indicates that, employed model could explain around 44 percent of the variations in cultural deviance.
خلاصه ماشینی:
"همچنین از آنجایی که این نوع کجرفتاری زمینهساز ارتکاب جرم در سالهای آتی میباشد و از آنجایی که سنین نوجوانی مراحل اولیه شکلگیری هویت اجتماعی و شخصیت فرد میباشد و افراد در این سنین به شدت از گروههای همسال خود تبعیت کرده و الگو میپذیرند و این یادگیری زمینهساز رفتارهای آینده میباشد، لزوم توجه و مطالعه و پژوهش بیشتر و دقیقتر در مورد مسئله کجرویهای فرهنگی در میان نوجوانان را بیش از پیش احساس میگردد.
یکی اینکه باید اذعان کرد که انواع رفتارهای انحرافی وجود دارد و پایگاه اقتصادی– اجتماعی پایین نه با همه انواع رفتارهای انحرافی، بلکه با بعضی از این رفتارها میتواند رابطه داشته باشد و اگر متغیر وابسته تحقیق، سرقت یا خشونت بود شاید نتایج دیگری در رابطه با این متغیر حاصل میشد به همین جهت بهتر است در تبیین عوامل و علل جرم و رفتارهای انحرافی، انواع جرم را از هم متمایز و طبقهبندی کنیم تا بدین طریق نتایج دقیق و روشنتری حاصل شود.
در راستای نتایج به دست آمده و توضیحهای ارائه شده میتوان پیشنهادهای زیر را جهت کاهش کجرویهای فرهنگی ارائه نمود: - تقویت و ارتقاء ارتباط و اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان در خانواده: وجود مهر و محبت در کانون خانواده، ایجاد روابط صمیمی، توجه به مشکلات جوانان، توجه و سهیم دادن نظرهای آنان در مورد مسائل و مشکلات، تقویت ارزشهای اخلاقی آنها و گذران اوقات فراغت از کارکردهای خانواده است که با ایفای نقش آن، رفتار جوانان سمت و سو میگیرد و مانع ارتباط آنها با گروه همسالان بزهکار میشود در حالی که عضویت در گروههای همسالان جوانان را در فرایندی قرار میدهد که بیشترین میزان جامعهپذیری به صورتی ناخودآگاه و بدون هرگونه طرح سنجیدهای در آن انجام میپذیرد."