چکیده:
سرمايه فكري به عنوان يك دارايي استراتژيك كليدي براي عملكرد سازماني شناخته شده، و راه حل هاي نوآورانه و مديريت آن براي حفظ مزيت رقابتي شركت حياتي است. هدف اين مقاله تحليل رابطه بين سرمايه فكري، رقابت و محرك هاي نوآوري در ۸ كارخانه فعال در صنعت لاستيك و پلاستيك مي باشد. جهت سنجش اين عوامل، نظرات ۲۴۶ نفر از مديران و كاركنان كارخانجات مورد مطالعه با استفاده از نمونه گيري تصادفي اخذ گرديد. ابزار مورد استفاده در اين تحقيق پرسشنامه است كه جهت سنجش پايايي آن از معيار آلفاي كرونباخ و براي بررسي روايي آن از روش محتوايي- صوري با اخذ نظرات اساتيد مديريت و تعدادي از مديران وكارشناسان ميدان مطالعه استفاده شده است كه نتايج پايايي و روايي مناسب ابزار را نشان داد. در بخش تجزيه و تحليل داده ها، از نرم افزار ليزرل ۸.۸ جهت سنجش تاثير متغيرها كمك گرفته شد. يافته هاي مقاله حاضر نشان دهنده تاثير اجزاء سرمايه فكري (سرمايه انساني، سرمايه ساختاري، سرمايه رابطه اي) بر ايجاد مزيت رقابتي و محرك هاي نوآوري شركت مي باشد.
خلاصه ماشینی:
رخلؤگن غژخ، گچ دبربگگ بربخببچ گچ چقۀخ ئخب ظلقژخد رؤزلؤمگ ئن سلؤر لگاگخ ، ی لخ گخگب اه ئخب بگثؤد ی جغط لدگب رفؤئبگ رؤزلؤه جۀؤبگ برب ٠ ئخ برؤس اکؤنگ ریزبغدیه درئؤرو بگمژن دبمس لگبه بمخ ئضه ر پسلکۀخ ئخ لدگب رفؤئبگ گچ سخچب ئۀغدبگخ ، لخ گخگب مۀد بلؤگق ریزبغدیمگ ئخب سمؤرؤگگ ی حقف دبمس در رؤزلؤه بز حه د مسؤه لگدنخ ٠ رؤزلؤهنؤ، لمؤئظ ظطۀلگ رب ئخب به رظن رخلؤگن غژخسؤه رخلؤگن کخبر لگچممخ ؛ بگم چؤر لظله ه ئخ برؤس مۀؤز بربخببچ گچ ئناه د بمبحؤة بمه بف به بمؤگگنؤ مه ایربمن بمثؤن لگسه د٠ ئمؤئخبگم ، سخچب نؤ لثاه ر سخ وب مخ بؤ ئؤ جفه ک ی فه بمۀم 60 پژوهش نامه مدیریت تحول، سال هفتم ، شماره ١٤، پاییز و زمستان ١٣٩٤ دبربگگنؤ غژخ ئن ظمه به بربخببچ نؤ چؤرالخ چن لدگب رفؤئبگسؤه رب بغدبگس لگدنمخ ئخحه رد چممخ (٢٠٠٧ ,Chen &Chen ).
چسس بررسی رابطه اجزاء سرمایه فکری با محرکهای نوآوری سازمانی 63 ئؤزبر ی چلچنؤ لؤقگ ی گؤربمن نؤ دیقبگ ئخب بیلۀم بئدبرنؤ ی له بد بیقۀن مه بیر، بز ثلقن لجخلنؤ مه بیر نزبمخ ٠ بدرگف غمؤیر ی بجلۀق اه مۀد لجخل مه ایر نزبمخ چن رؤزلؤه رب فؤدر لگرؤزمخ لجشه هث ی غخبگمخ نؤ مه ایربمن ب بربین چمخ (٢٠٠٤ ,Bossink ;٢٠٠٠ ,Salter &Gann ).
ظهیو ئخ بگم ، به بمؤگگنؤ رؤزلؤمگ ه گؤ -لؤممخ رۀزبل نؤ لخ گخگبگ ظؤقگ، ریگژخدنؤ ظلقۀؤبگ ی غخبگمخ نؤ لخ گخگب دبمس ( غظؤقۀب نؤ حقف برزش سخچب رب چن بؤتۀخ لتابگ ئخ لنؤرثنؤ مه ایربمن سؤه دبرد، ئن ۀس لگئخد ,Cooparat &Aujirapongpan, Vadhanasindhu, Chandrachai ) بررسی رابطه اجزاء سرمایه فکری با محرکهای نوآوری سازمانی 65 (٢٠١٠ ,leKeka &Ajmal, Helo ;٢٠١٠.