چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر ، تعیین میزان توجه سند برنامه درسی ملی به مؤلفههای تفکر فلسفی است. تحقیق، ازنظر هدف،کاربردی و ازلحاظ روش مبتنی بر روش تحلیل محتوا است . بهدلیل محدودیت ، نمونه آماری همان جامعه آماری یعنی سند برنامه درسیملی جمهوریاسلامیایران است .روایی ابزار، از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب توافق ویلیام اسکات ، بیش از %86 تعیین گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و برای کسب اطمینان بیشتر نتایج ، از شیوه آنتروپیشانون ، بهره گرفته شد. نتایج حاکی از توجه نسبی سند اما نامتوازن و ناهماهنگ به مؤلفههای تفکر فلسفی است. مؤلفه «کنجکاوی» با 69 واحد ثبت معادل %26 و ضریب اهمیت 244/0 ، با بیشترین فراوانی و اهمیت موردتوجه و مؤلفه «وحدت شخصیت» با 9 واحد معادل %3 و ضریب اهمیت 024/0 ، مورد کمتوجهی واقعشده است. مؤلفههای دیگر به ترتیب فراوانی و اهمیت، عبارتاند از: « علاقه به ارزشهای انسانی» 52 واحد معادل %19 و ضریب اهمیت202/0، « جامعیت» 41 واحد یعنی %15 و ضریب اهمیت157/0، « تعمق» 38 واحد معادل %14 ضریب اهمیت 156/0، « استقلال رأی» 31 واحد معادل %11 و ضریب اهمیت 079/0، « نوجویی» 18 واحد یعنی %7 و ضریب اهمیت 072/0 و « انعطافپذیری» 13 واحد معادل%5 و ضریب اهمیت 024/0بوده است.
خلاصه ماشینی:
هر چند بطور معمول در اسناد آمورش وپرورش به موارد جزیی نمـی پردازنـد، امـا در سند برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه برنامه های جامع یاددهی – یادگیری تاکید بر تفکر فلسفی به عنوان یکی از ارکا ن تعلیم وتربیت از اولویت های اساسی به شـمار مـی رود بـه همین سبب ، این پژوهش بر آن است تا ضمن تحلیل سند برنامـه درسـی ملـی جمهـوری اسلامی ایران ، میزان اهتمام آن را بر مؤلفه های تفکر فلسفی بررسی کرده ، مسئله ایـن اسـت که سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران که مدعی تحول اساسی در حوزه تعلیم و تربیت است ، چه اندازه به این مهم پرداخته و آیا توانسته است که نـواقص نظـام آموزشـی قبلی را جبران نماید و خواهد توانست به جای پرورش و فشار بر حافظـه ، قـوای فکـری و منطقی دانش آموزان را پرورانده ، آن ها را به معرفت واقعی ، قضاوت صحیح ، ژرف اندیشـی ، کنجکاوی ، واکاوی و وارسی محیط پیرامون ، رهنمون شود؟ ٢.