چکیده:
این پژوهش کیفی با هدف شناسایی عوامل و موانع توسعة کارآفرینی از منظر کارآفرینان ایرانی صورت گرفته است که بهلحاظ هدف توسعهای- کاربردی بوده و با روش پدیدارشناسی توصیفی انجام پذیرفته است. در این راستا، برای گردآوری دادهها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. جامعة مورد مطالعة پژوهش شامل مصاحبههای ضبطشده با کارآفرینان مدعو در برنامة هفتگی تلویزیونی پایش در سال 1394 است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 21 مصاحبه گزینش و بررسی شده است. فرایند گردآوری اطلاعات تا سطح اشباع نظری و آستانة سودمندی اطلاعات قابلدسترس ادامه یافت. پس از پالایش کدهای اولیه (تلفیق کدهای همپوشان و مصداقی)، سه دسته عوامل توسعة کارآفرینی از منظر کارآفرینان شناسایی شدند: 1. عوامل زمینهای (الگوی نقش، تجربة قبلی و ویژگیهای فردی)؛ 2. عوامل بازدارنده (عامل تأمین مالی، عامل فرهنگی- اجتماعی و قانونی)؛ 3. عوامل توانمندساز (شناسایی و تشخیص مناسب فرصتها، دسترسی به شبکة اجتماعی، داشتن دانش و مهارت تخصصی).
This qualitative study was conducted to identify the factors and barriers of entrepreneurship development from the perspective of Iranian entrepreneurs. In terms of purpose، this study is applied- developmental and it is performed via descriptive phenomenological method. Qualitative content analysis was used to collect the data. The study population comprised of recorded interviews with the entrepreneurs invited to the Payesh TV program –a combined economic program produced and broadcast on Channel 1، IRIB- during 2015. A total number of 21 interviews were selected purposefully and analyzed by qualitative phenomenological research. Data collection process was continued until theoretical data saturation was reached and efficacy threshold of accessibility was obtained. The results of study showed three classes of factors identified from the perspective of the entrepreneurs، including: 1-background factors (role model، prior experience، and individual characteristics)، 2- inhibiting factors (financing، socio-cultural، and legal factors) and، 3- empowering factors (opportunity identification and recognition، knowledge and expertise، and access to social networks).
خلاصه ماشینی:
Global Entrepreneurship Development Institute احمدپور داریانی و همکاران (١٣٨٩) بهبود بسترهای قانونی، بهبود دسترسی افراد به بازارها و منابع مالی مورد نیاز برای راه اندازی و رشد شرکت ها و بهبود شرایط عمومی اقتصادی کشور را از عوامل اساسی توسعۀ کارآفرینی میدانند.
1. Scott Shane بر این مبنا، در پژوهش حاضر برای رسیدن به تبیین و فهم مناسب از عوامل و موانع توسعۀ کارآفرینی در ایران ، از رویکرد کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است .
درواقع ، موضوع مهم در این میان «تجربۀ زیستۀ کارآفرینان ایرانی » است ؛ بنابراین ، در پژوهش حاضر مصاحبۀ برنامۀ تلویزیونی پایش ١ با کارآفرینان بررسی و سپس به صورت کیفی واکاوی شد تا مهم ترین عوامل و موانع در شکل گیری و توسعۀ کارآفرینی در ایران شناسایی شوند.
یک چهارم کارآفرینان همان رشتۀ شغلی دوران کودکی و نوجوانی را به شیوه ای متفاوت و توسعه یافته و کارآفرینانه ادامه داده اند؛ برای مثال ، چند نفر از آن ها اظهار کرده اند: «کار قالیبافی را از چهار سالگی در کنار پدرم که یکی از هنرمندان درجۀ یک قالیبافی بود آغاز کردم و در آن زمان به عنوان دستیار درجۀ یک ایشان فعالیت داشتم » (کارآفرین ٦).
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل و موانع توسعۀ کارآفرینی در ایران از دیدگاه کارآفرینان ایرانی است که در سال ١٣٩٤ به برنامۀ تلویزیونی پایش دعوت شده اند.