چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است. روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن کاربران کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران است که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی، 322 نفر در نظر گرفته شد. دادهها، با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد، گردآوری و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که رتبههای مؤلفههای مورد مطالعه در 4 آمیخته بازاریابی، یکسان نیست (001/0>P). میانگین رتبه مؤلفه قیمت (13/2) کوچکتر از سایر مؤلفهها بوده و لذا از اهمیت بیشتری برخوردار است و مؤلفه مکان با میانگین رتبه 92/2 از اهمیت کمتری نسبت به سایر مؤلفههای پژوهش برخوردار است. نتیجه آزمون تی تک متغیره برای تمامی چهار مؤلفه پژوهش معنیدار بود (001/0>P). به عبارت دیگر میانگین تمامی مؤلفههای پژوهش با میانگین نظری دادهها تفاوت معنیداری داشت. میانگین تمامی مؤلفهها بیشتر از میانگین نظری (5/2) است. میتوان نتیجه گرفت که از وضعیت تمامی مؤلفههای مورد پژوهش رضایت وجود داشته است. نتیجهگیری: از نظر اصول بازاریابی 4پی این کتابخانه در حد مطلوبی قرار دارد. اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.
Purpose: The present study aims at determining the extent at which the library of University of Tehran، Kish Int’l campus has been benefited from the mixed components of Marketing Mix Model (4Ps) including place، products، information resources، promotion and price (cost) in providing information services in this library.
Methodology: This study is descriptive and the population was the library users of the University of Tehran Kish Int’l Campus. The sample size was 322 people based on the Morgan Table and random sampling method. A standard questionnaire was used to collect data. The data was analyzed by Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) software.
Findings: The results of Friedman test indicated that the ranks of components in 4 marketing mixes are not identical (p Results: In terms of marketing (4Ps) principles، this library possesses a desirable status. There are، however، some insufficiencies in matching the library services with information technologies as well as in providing electronic services and accessing the data bases.
خلاصه ماشینی:
از دیدگاه کاربران هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان بهرهمندی کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از مؤلفههای آمیخته بازاریابی مدل 4 پی شامل مکان، تنوع خدمات و حجم منابع اطلاعاتی، ترویج، قیمت (هزینه) در ارائه خدمات اطلاعاتی در این کتابخانه است.
بازاریابی، آمیختههای بازاریابی، مدل 4 پی، خدمات کتابخانهای، کتابخانههای دانشگاهی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران Purpose: The present study aims at determining the extent at which the library of University of Tehran, Kish Int’l campus has been benefited from the mixed components of Marketing Mix Model (4Ps) including place, products, information resources, promotion and price (cost) in providing information services in this library.
این پژوهش سعی دارد وضعیت کتابخانة پردیس بینالمللی کیش با استفاده از مؤلفههای محصول، مکان و زمان، قیمت، تبلیغات و ترویج در اصول بازاریابی مدل 4 پی را از دیدگاه کاربران مورد بررسی قرار دهد.
نتایج پژوهش وی نشان داده است که میزان اتخاذ و به کارگیری هر یک از متغیرهای 4 پی در کتابخانههای مورد مطالعه، به ترتیب محصول، مکان، فعالیتهای تشویقی و ترغیبی و بهاء بیشترین توجه مدیران کتابخانهها را به خود معطوف داشته است و در زمینه اجرایی شدن اصول بازاریابی یافتهها حاکی از آن است که این امکان در حد متوسط قرار دارد.
با توجه به اینکه کتابخانه پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران از نظر اصول بازاریابی 4 پی در حد مطلوبی قرار دارد، اما برخی نارساییها در انطباق فعالیتهای کتابخانه با فناوریهای اطلاعاتی و ارائه خدمات الکترونیکی و دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی وجود دارد.