چکیده:
در اواخر قرن نوزدهم که مصر زیر سلطه انگلستان قرار گرفت ، حضور اشغالگران مهم ترین موضوعی بود که بر شانه های این کشور سنگینی میکرد؛ به همین خاطر، استعمارستیزی و تلاش در جهت نیل به استقلال به یکی ازمهم ترین گرایش های ادبیات معاصر مصر تبدیل شد که نویسندگان وشاعران ، همواره آن را به عنوان یکی از مهم ترین مضامین آثار خود برگزیدند و در این راستا شاهکارهایی ادبی خلق کردند. «کفاح طیبه » سومین رمان تاریخی نجیب محفوظ ، برندة جایزة نوبل ادبیات ، از جمله آثاری است که بر ضد استعمار بریتانیایی نوشته شده وتجسم روح مبارزة مردم مصر در برابر استعمار انگلیس است . نجیب محفوظ در این داستان با بهره گیری از سمبولیسم تاریخی، مصر و تحولات آن را مورد توجه قرار داده و ضمن اشاره به اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مصردر زمان خود، بخشی از مشکلات این کشور را بیان نموده است . وی با به تصویر کشیدن صحنه های نبرد و نیز ترسیم چهرة قهرمانان تاریخی در ذهن مخاطب ، تلاش نمود تا مردم را نسبت به مسایل سیاسی دوران خود آگاه کند و روح مبارزه طلبی را در وجودشان بیدار نماید تا آنان را علیه استعمارگران تحریک نماید. این مقاله تلاش میکند تا با شیوة وصفی ـ تحلیلی، جلوه های نمادین استعمارستیزی در این رمان را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
استعمارستیزی در رمان «کفاح طیبه »اثر نجیب محفوظ (علمی- پژوهشی) صادق فتحیدهکردی ١، جمیل رحیمی 2 چکیده در اواخر قرن نوزدهم که مصر زیر سلطۀ انگلستان قرار گرفت ، حضور اشغالگران مهم ترین موضوعی بود که بر شانه های این کشور سنگینی میکرد؛ به همین خاطر، استعمارستیزی و تلاش در جهت نیل به استقلال به یکی ازمهم ترین گرایش های ادبیات معاصر مصر تبدیل شد که نویسندگان وشاعران ، همواره آن را به عنوان یکی از مهم ترین مضامین آثار خود برگزیدند و در این راستا شاهکارهایی ادبی خلق کردند.
نجیب محفوظ در این داستان با بهره گیری از سمبولیسم تاریخی، مصر و تحولات آن را مورد توجه قرار داده و ضمن اشاره به اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مصردر زمان خود، بخشی از مشکلات این کشور را بیان نموده است .
این داستان ، مهم ترین مرحلۀ تاریخ فرعونی است ؛ مرحلۀ اشغال مصر به وسیلۀ بیگانگان و ظهور «احمس » که مبارزة ملت مصر را برای بازپس گیری آزادی و استقلال به تصویر میکشد وآرزوهای مصریان در نهضت ملی را مجسم میکند به گونه ای که میتوان احساسات ملی نویسنده را انگیزة واقعی نگارش داستان به شمار آورد.
این سخن بر نجیب محفوظ نیز صدق میکند که او نیز مصر و شخصیت مصری را اینگونه در رمان ها و داستان های کوتاه خود به تصویر کشیده است .
نجیب محفوظ خود نیز به این واقعیت اقرار کرده که هدف از رمان های تاریخی، بیان رویدادهای تاریخ معاصر مصر است .
» (همان : ١٨٢) ٣- نتیجه گیری نجیب محفوظ در این داستان با استفاده از نمادهای تاریخی به بررسی و تحلیل اوضاع سیاسی و اجتماعی مصر در دورة معاصر میپردازد.