چکیده:
هدف این تحقیق تحلیل آسیب پذیری شبکه معابر در موقع حوادث احتمالی با تاکید بر مدیریت بحران است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی می باشد که به بررسی دو موضوع مهم مدیریت بحران و شبکه معابر در لایه راهبردی با شناخت معیارهای مورد تأکید در برنامه ریزی شهری پرداخته شده است. دادههای مورد استفاده از نوع اسنادی ، میدانی و گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و اینترنت می باشد که اطلاعات مربوط به شاخص های تحقیق، از طریق پرسشنامه با اخذ نظرات کارشناسان متخصص و خبرگان حاصل گردیده است. در مرحله تحلیل ابتدا مقادیر و دادههای کلیه شاخصها استخراج و بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) وExpert choice به وزندهی شاخصهای مربوطه پراخته میشود سپس با استفاده از نرمافزار)(GIS، نقشه ریزپهنهبندی آسیبپذیری نواحی منطقه 21تهران را ارائه میگردد. در پایان چنین نتیجه حاصل شد که در صورت وقوع زلزله با مقیاس 7 مرکالی نقاط دارای آسیبپذیری منطقه در شهرکهای چیتگر شمالی،استقلال، ویلاشهر و وردآورد بوده که بیانگر آسیبپذیری بالای محدوده فوق با توجه به عوامل کالبدی و ترافیکی می باشد. نتیجه اینکه شبکه معابر منطقه 21 تهران از منظر مدیریت بحران مستلزم برنامه راهبردی و راهکارهای سامان بخش و در اولویت اول برنامه ریزی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"(سرور: ١٣٩٤،٢) پژوهش حاضر جهت مدیریت بحران شـبکه معـابر منطقـه ٢١ شـهرداری تهران در شرایط وقوع زلزله با بهره گیری از مدل Fuzzy AHP به کمک GIS میباشد که میزان آسیب پذیری هر یـک از مسیرها و راه های ارتباطی را در شدت های مختلف زلزله نشان می دهد ؛ تا ضمن ارائه مدل ارزیابی آسیب پـذیری نواحی ٣گانه منطقه ، میزان آسیب پذیری هر یک از مسیرهای ارتباطی را ارزیابی کند، تا سـازمان هـای ماننـد مـدیریت بحران ، فرمانداری، شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی در شرایط وقوع زلزلـه بـا بـه کـارگیری نتـایج ایـن پژوهش به صورت آگاهانه و با استفاده از روش های اصولی برنامه ریزی، از آسیب پذیری منطقه مورد مطالعه در زمـان لازم بکاهند.
آنچه پژوهش حاضر را از پژوهش های انجام شده در سال های اخیر متمایز میکند این اسـت کـه پـژوهش حاضـر درصدد است تا با استفاده از مدل Fuzzy AHP به کمک GiS آسـیب پـذیری شـبکه ارتبـاطی و گـره هـای ترافیکـی منطقه ٢١ شهرداری تهران را مورد ارزیابی قرار دهد؛ و با دیدگاهی متفاوت از پژوهش های انجام شـده ، آسـیب پـذیری شبکه های ارتباطی را با مدل های جدید در بحران زلزله با میزان آسیب پذیری هر یک از شبکه های ارتباطی و گره های ترافیکی موجود در منطقه ٢١را از طریق نقشه پهنه بندی آسیب پذیری در شرایط وقوع زلزله نشان دهد.
نقطه حائز اهمیت در شناسایی گره های ترافیکی در منطقه ٢١ شهرداری تهران این است که ؛ زمانی که تمامی عوامل تأثیرگذار در آسیب پذیری شبکه ارتباطی ناشی از زلزله به صورت لایه های مختلف باهم تلفیق میشوند خروجیهایGIS نشان میدهد که در هر پهنه ای از شهر که تعداد ساختمان های تخریب شده زیاد باشد تلفات جانی و مالی سنگین و در نهایت گره های ترافیکی جهت انجام عملیات امداد و نجات در همین پهنه ها اتفاق میافتد."