چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: در این مقاله به بررسی شاخصهای موثر بر هویت شهروندی و راهکارهای ارتقاء آن در شهر تهران پرداخته شده است.مهمترین مسئلهای که مورد پیگیری قرار میگیرد این است که شناخت نقش هویت افراد (جمعی، فردی، اجتماعی) ، شناخت نقش اعتماد به مسئولان، شناخت نقش احساس تعلق و شناخت نقش منشا عرفی وظایف شهروندی تا چه اندازه در ارتقای سطح هویت شهروندی تاثیرگذار است؟ و راهکارهای ارتقای هویت شهروندی بر مبنای شاخصها کدامند؟
در راستای این اهداف و سؤالات به شناسایی مفهوم هویت شهروندی در ایران و جهان و بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام نموده و نظرات و ایدههای اندیشمندان دورههای مختلف تاریخی ومکاتب مختلف بیان شده است.
روش پژوهش: به منظوراجرای پژوهش چهار فرضیه با استفاده از روش توصیفی تحلیلی از نوع پیمایشی و تکنیک پرسشنامه با حجم 37 سوال در نمونهای به تعداد ٣٨٤ نفر از شهروندان شهر تهران در شهرداری منطقه 3 نمونهگیری در نظر گرفته شده است.
یافته ها: زنان در مقابل مردان منطقه 3 وظایف شهروندی را بیشتر دارای منشا عرفی دانستته اند (50 درصد در مقابل 44.8 درصد مردان) و همچنین احساس تعلق در زنان (50درصد) بیشتر از مردان (46.5 درصد) میباشد. اما در مقابل مردان (31.8 درصد) در مقابل (25.3درصد) زنان اعتماد بیشتری به مسئولان داشتهاند. همچنین در ابراز هویت فردی و جمعی مردان (28.7 درصد) نسبت به 27.2 درصد برای زنان, درسطح بالاتر بوده است.
نتیجه گیری: بین زنان و مردان منطقه 3 از لحاظ میانگین هویت، اعتماد به مسئولان، احساس تعلق و منشآء عرفی وظایف شهروندی تفاوت وجود ندارد.اعتماد به مسئولین در گروه کارشناسی ارشد در منطقه 3 بیشتر از شهروندان این منطقه با مدرک کاردانی است.هم چنین احساس تعلق شهروندان منطقه 3 با مدرک دیپلم بیشتر از شهروندان منطقه 3 با مدرک کارشناسی است وتمام گروههای سنی از لحاظ احساس تعلق در یک گروه جای میگیرند و اعتماد به مسؤلان نسبت به احساس تعلق اهمیت بیشتری دارد و احساس تعلق نیز نسبت به منشأعرفی وظایف شهروندی اهمیت بیشتری دارد.
Research objective: This paper examines the effective indicators on citizenship identity and promotion strategies that will be discussed in Tehran. The most important follow – up question is how the role of ( Social, individual and collective ) identity, trust to Authority, a sense of belonging and the common origin of duties of citizens be effective in promoting citizenship? And what are their strategies?
To achieve these goals , concept of citizenship identity , ideas and theories of different thinkers of Iran and over the word has been studied and expressed.
Methods: This research is based on four hypothesis through Descriptive – Analytical method and questionnaire technique , sample size to 384 citizens of 3 municipal district of Tehran is done.
Results: Women vs. men aim the common origin of duties of citizens more important (50% vs. 44.8 %) .A sense of belonging among women is more than men ( 50% women vs. 46.5 % men). But the trust to authority among men is more than women (31.8% vs. 25.3%). Also the expression of individual and collective identity among men is higher than women ( 28.7% vs. 27.2%).
Conclusion : Average of (Social, individual and collective) identity, trust to authority, a sense of belonging and the common origin of duties of citizens among men and women are same. Also among Master Degree group, trust is more important than Associate Degree group. A sense of belonging is more among Diploma Degree group than Bachelor Degree group. All ages group are same in a sense of belonging . Trust to authority is more important than sense of belonging and it is more important than the common origin of duties of citizens.