چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعهپذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر میباشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 میباشد که تعداد 362 نفر از آنها بر اساس روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفتهاند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سؤال 4 گزینهای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیمشده است استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و روشهای آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که برنامههای درسی پنهان و ابعاد آن(جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعهپذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعهپذیری دانش آموزان را تبیین میکند.
خلاصه ماشینی:
بدون ترديد يکي از مؤلفه هاي بسيار مهم در رشد اجتماعي و جامعه پذيري دانش آموزان در مدرسه ، برنامه ي درسي پنهان است .
٣. فرضيه هاي تحقيق - بين برنامه درسي پنهان مدرسه و ميزان جامعه پذيري دانش آموزان همبستگي معنادار وجود دارد.
تحليل فرضيه هاي تحقيق - همانگونه که در جدول ٤ مشاهده مي شود ضريب همبستگي ميان برنامه درسي پنهان مدرسه و ميزان جامعه پذيري دانش آموزان ٠٥٨٢=r و سطح معناداري ٠٠٠٠=sig است .
- با توجه به داده هاي جدول ٤ که مقدار ضريب همبستگي پيرسون ٠/٤٣٦ = r و سطح معنيداري آن ٠/٠٠٠ = sigاست ، فرض محقق مبني بر وجود رابطه مستقيم و معنادار بين دو متغير جو اجتماعي مدرسه و وضعيت جامعه پذيري دانش آموزان در سطح ٠/٠١ معنادار مي شود.
-با توجه به داده هاي جدول ٤ مشخص شد که بين دو متغير روابط درون مدرسه و ميزان جامعه پذيري دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
-با توجه به داده هاي جدول ٤ مشخص شد که بين دو متغير ساختار سازماني مدرسه و ميزان جامعه پذيري دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
-با توجه به داده هاي جدول ٤ مشخص شد که بين دو متغير ميزان و نحوه تشويق و تنبيه در مدرسه و سطح جامعه پذيري دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.