چکیده:
این تحقیق با هدف شناخت چگونگی پیشبینی «رویدادهای عادی و مخاطرهآمیز جوّی» در سازمان هواشناسی و شناخت نحوۀ پوشش خبری آنها در سازمان صداوسیما به روش «تحلیل محتوا» در بخشهای خبری: استانی، ساعت 21:00 شبکۀ یک سیما و ساعت 13:00 شبکۀ خبر در سالهای 1393، 1394 و 1395 انجام گرفت و نتایج آن (پیشبینی و پوشش رویدادهای عادی و مخاطرهآمیز) با هم مقایسه شد. همچنین برای ارائۀ راهکارهای عملی، به روش «پیمایش» نظر کارشناسان هواشناسی و سردبیران خبر در خصوص مدیریت پوشش اخبار جوی گردآوری شد. نتایج نشان داده است ادبیات و واژگان در حدود نیمی از گزارشهای هواشناسی بخشهای خبری در مورد وقایع مخاطرهآمیز، «حساسکننده و هشدارآمیز» نبودهاند. 22 درصد از رویدادهای بحرانی، در اطلاعیههای سازمان هواشناسی پیشبینینشده و 33 درصد از گزارشهای هواشناسی بخشهای خبری با آنچه در اطلاعیهها پیشبینیشده، تطابق نداشته است. در 5/92 درصد از گزارشهای هواشناسی بخشهای خبری، از کارشناسان برای آموزش به مردم و صاحبان مشاغل در معرض بحران استفاده نشد. پیشبینیهای 5/58 درصد از مخاطرات همانند رویدادهای عادی در اولویت آخر بخشهای خبری و با مدت زمان تقریباً مشابه (55 درصد از گزارشهای هواشناسی رویدادهای عادی و حدود 47 درصد از رویدادهای بحرانی در مدت زمانی از یک تا دو دقیقه) پخش شدند. بررسی تحقیقات و مطالعات در زمینۀ موضوع تحقیق نشان میدهد که مطالعهای در خصوص پوشش خبری مخاطرات و بحرانهای جوی در تلویزیون جمهوری اسلامی صورت نگرفته است؛ ازاینرو مقاله حاضر از حیث موضوع، کاری نو و بدیع محسوب میشود.
خلاصه ماشینی:
مدیریت پوشش اخبار مخاطرات هواشناسی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران / * اکبر نصراللهی١ دکتری مدیریت رسانه ، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی رضا بیطرفان کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ( تاریخ دریافت ١٣٩٥/١٠/١٢– تاریخ پذیرش ١٣٩٥/١١/١٦) چکیده این تحقیق با هدف شناخت چگونگی پیش بینی «رویـدادهای عـادی و مخـاطره آمیـز جـوی» در سـازمان هواشناسی و شناخت نحوة پوشش خبری آنها در سازمان صداوسیما به روش «تحلیل محتوا» در بخش های خبری : استانی، ساعت ٢١:٠٠ شبکۀ یک سیما و ساعت ١٣:٠٠ شبکۀ خبـر در سـال هـای ١٣٩٣، ١٣٩٤ و ١٣٩٥ انجام گرفت و نتایج آن (پیش بینی و پوشش رویدادهای عادی و مخاطره آمیز) با هـم مقایسـه شـد.
همچنین در حوزة پژوهش هـای مربـوط بـه بررسـی پوشـش خبری وقایع جوی در شرایط عادی و مخاطره آمیز، غیر از ادبیات و مبانی نظـری مـرتبط بـا بحـران و استفاده و نحوة مدیریت اخبار هواشناسی از منظر فعالانه یا منفعلانه (سنتی) بودن رویکرد رسانه ای به بحران ، نظریه ها و مفاهیم دیگری موجود و قابل اتکاست کـه در ایـن تحقیـق بـا توجـه بـه اهـداف و سؤال ها بر نظریه های دروازه بانی، مسئولیت اجتماعی و برجسته سازی تکیه شده است ؛ بـه طـوری کـه برای آگاهی از چگونگی دروازه بانی جملات ، واژگان و ادبیـات و قالـب هـای گـزارش هـای هواشناسـی رویدادهای عادی و بحرانی جوی، از نظریۀ دروازه بانی استفاده شـد.
نتایج این بخش از تحقیق نشان میدهـد با وجود پیش بینی بعضی رویدادهای بحرانی در اطلاعیه های سایت سـازمان هواشناسـی، امـا در گزارش های کارشناسان هواشناسـی در بخـش هـای خبـری بـا اسـتفاده از واژگـان غیردقیـق و غیرهشدارآمیز، حساسیت لازم در مخاطب ایجاد نشد.