چکیده:
یکی از مؤلفههایی که در تحقیقات دانشگاهها به آن توجه زیادی نشده است، توسعة سرمایة اجتماعی در مراکز تحقیقاتی (مراکز رشد و شرکتهای زایشی پژوهشی) است که باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود. محقق در این پژوهش با هدف توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها و شرکتهای زایشی پژوهشی، مدلی طراحی کرده است. محدودة اجرایی این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان مازندران است. در این مقاله سعی شده است شاخصهای اصلی توسعة سرمایة اجتماعی در شرکت های زایشی پژوهشی بررسی شود. برای نیل به این منظور، با بهکارگیری نظرهای کارشناسان، صاحبنظران، و متخصصان سازمانهای آموزشی، این شاخصها شناسایی شد و با فن تاپسیس در محیط فازی، این شاخصها رتبهبندی شده، تا مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر در توسعة سرمایة اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شوند. اولویت اول، تیمهای کاری دانشگاهی با هدف مشارکت اجتماعی؛ اولویت دوم، تحقیق و توسعه با هدف تعالی دانشگاه؛ اولویت سوم، نهادهای حمایتی برای توسعة تکثر فرهنگی در دانشگاه بود. پس از آن، با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از پژوهشگران دانشگاهی، الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها طراحی شد.
خلاصه ماشینی:
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران (تاریخ دریافت : ١٣٩٤/٠٨/١٧؛ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/٠١/٢١) چکیده یکی از مؤلفه هایی که در تحقیقات دانشگاه ها به آن توجه زیادی نشده است ، توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در مراکز تحقیقـاتی (مراکـز رشـد و شرکت های زایشی پژوهشی) است که باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود.
دغدغۀ ذهنی محققان در این پژوهش ، بررسی توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در دانشگاه ها توسط مراکز تحقیقاتی (شرکت های زایشی پژوهشی) است که ایـن سرمایۀ اجتماعی، باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود.
تا کنون تحقیقات مشخصی در زمینۀ توسـعۀ سـرمایه اجتمـاعی توسـط شـرکت هـای زایشـی پژوهشی انجام نگرفته است ، اما وجود عوامل و مؤلفه های ایجادکنندة شرکت های زایشی پژوهشـی میتواند در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی دانشگاه ها نقش اساسی داشته باشـد.
این منابع میتواننـد بـه عنـوان مؤلفـه هـای اصـلی توسعۀ سرمایۀ اجتماعی باشند، منابع شامل موارد زیر است (ضیائی، ١٣٩١، ص ٥٩): - منابع فنی: قابلیت پژوهشی، قابلیت دسترسی و قابلیت در مدیریت مالکیت معنـوی، قابلیـت تجاری سازی و انتقال فناوری، فناوری تولید، توسعۀ کسب وکار؛ - منابع مالی: بودجه های دولتی پژوهشی، حمایت سازمان ها و شـرکت هـا از پـژوهش ، وجـود «فرشتگان » سرمایه گذاری، سرمایه گذاری مخاطره پذیر، وجود سرمایه گذاری برای راه اندازی و توسعۀ کسب وکار؛ - منابع نیروی انسانی: پژوهشگران ، فنـاوران ، متخصصـان R&D، متخصصـان انتقـال فنـاوری تجاریسازی، رهبران تجاری، اعضای هیئت مدیره ، مشاوران و جز آن ؛ - منابع اجتماعی: شبکه های عملی، فناوری، صنعتی، کارآفرینی، صنعتی و تجاری در سطح ملی و بین المللی .