چکیده:
گذار باروری در ایران با تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاستی بوده است . این مقاله با استفاده از داده های سطح خرد سرشماری و پیمایش نمونه ای، نشان میدهد: فرهنـگ و ارزش های فرهنگی، به عنوان مبنا و پایه رفتارهای انسانی، نقش مهمی در شکل گیری رفتارهای باروری دارند. فرهنگ ، قواعد هنجاری و تفسیری یا معنادهی را فراهم میکند که افراد بسته بـه آنها و در انطباق با شرایط اقتصادی و اجتماعی، رفتارهای باروری خود را تنظیم میکننـد. مقالـه چنین نتیجه گیری میکند که تعامل مجموعه ای از نیروهای ساختیـ نهادی، معنایی و فرهنگـی منجر به شکل گیری باروری زیر سطح جانشینی در ایران شده است . از این رو، افزایش باروری به بالاتر از سطح جانشینی، فرایندی چندبعدی و پیچیده سیاستی است که مستلرم اتخـاذ و اجـرای سیاست های پایدار خانواده محور و مرتبط با مطلوبیت یا تمایل فرزندآوری، امکان یا آمادگی برای فرزندآوری، و توانایی فرزندپروری است .
خلاصه ماشینی:
"یافته هـای مطالعـه صـادقی و همکاران (١٣٨٦) در خصوص موقعیـت ایـده آل ازدواج نشـان مـیدهـد: حـدود٩٠ درصـد جوانان معتقدند که موقعیت ایده ال ازدواج برای پسران ، بعد از اشـتغال بـه کـار و دارا بـودن شرایط مالی مناسب است ، همچنین حدود نیمی از جوانـان پاسـخگو مناسـب تـرین موقعیـت ازدواج برای دختران را بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی و کسب اسـتقلال اقتصـادی بیـان کرده اند که در واقع بیانگر نوعی تغییر ارزشی در جامعه و ظهور نقش های اجتمـاعی جدیـد برای زنان است .
با توجه به نتایج و یافته های مقاله ، جهت مداخله و سیاست گـذاری برای افزایش باروری به بالاتر از سطح جانشینی کـه بـه عنـوان هـدف اول در سیاسـت هـای کلان جمعیتی کشور ترسیم شده است ، در همین ارتباط ، مجموعه ای شاخص ها و مؤلفـه هـا در جدول ٢ مطرح شده است که قبل از هر گونـه سیاسـت گـذاری بایـد آنهـا را شـناخت و ارزیابی کرد."