چکیده:
تحقیق مقایسه تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در «شبکه خبر» و «باشگاه خبرنگاران جوان»از نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران، حول محور مدیریت رسانه ای و با هدف شناخت چگونگی فرایند تولید اخبار در دو رسانه انجام گردید. هدف اصـلی در این تحقیق بـــررسی فرایند تـولید اخبار در دو رسـانه « باشگاه خبرنگاران جـوان » و « شبکه خبر » از منظر دبیران سرویس و خبـرنگاران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و برای جمـع آوری اطلاعات از یـک پرسشنامه39 سوالی استفاده شد. جـامعه آماری مورد نظر تمامی خبرنگاران و دبیران می باشند که در دو رسانه فعالیت دارند که تعداد آنها 113 نفر است. برای نمونه گیری از روش تمام شماری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSو آزمون های T مقایسه ای و UNIANOVA استفاده شده است. یافته های تحقیق دلالت برهمسویی دو رسانه در زمینه پای بندی به اصول نظام ، قانون مطبوعات و حقوق شهروندی دارد و از سویی بر تضاد رویکرد رسانـه هادرخصـوص توجه به اولویت های اقتصادی اجتمــاعی جامعه تاکیـد دارد.در ارتبـاط با دروازه بانی خبردبیـران سرویس در باشگاه خبرنگاران جـوان نقش محوری تری نسبت به همکارانشان در شبکه خبر دارند. هر دو رسانه از تکنیک های خبری مشابه و روش های متداول مطبوعات استفاده می نمایند . رویکرد باشگاه خبرنگاران جوان معطوف به ارائه اخبار به روش قطره چکانی و قالب خبری مصاحبه و رویکرد شبکه خبر معطوف به روش های قطره چکانی و اطلاعات حداقلی و در قالب بیان خبر است.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه رجوع شود) همان طوري که در جدول مشاهده مي شود، ٩/٣٨ درصد (٤٤ نفر) از روزنامه نگاران در شبکه خبر و ١/٦١ درصد (٦٩ نفر) از روزنامه نگاران در باشگاه خبرنگاران جوان فعاليت دارند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) همان طوري که در جدول مشاهده مي شود توزيع تعداد روزنامه نگاران در دو رسانه شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان به تفکيک جنسيت بدين ترتيب است : ٧/٤٤ درصد (٥١ نفر) روزنامه نگاران مرد و ٣/٥٥ درصد (٦٣ نفر) روزنامه نگاران زن هستند.
رسانه (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طوري که در جدول مشاهده مي شود توزيع تعداد روزنامه نگاران در دو رسانه شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان به تفکيک وضعيت تاهل بدين ترتيب است : ١/٤٥ درصد (٥١ نفر) روزنامه نگاران متاهل و ٩/٥٤ درصد (٦٢نفر) روزنامه نگاران مجرد هستند.
٤- در اين تحقيق مشخص گرديد، تمايزات و تشابهات پوشش توليد اخبار سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي ، علمي - فرهنگي و ورزشي در دو رسانه شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان با يکديگر تفـوتي ندارد و تقريبا برابر است .
و رسانه هاي شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان از سبک ها و تکنيک هاي خبري مشابه اي جهت ارائه مطالب و اخبار به مخاطبان استفاده نموده اند و اين نشان دهنده آن است که در ارتباط با نحوه انعکاس اخبار و مطالب خبري هر دو رسانه از روش هاي متداول مطبوعات استفاده مي نمايند.
٥- در اين تحقيق مشخص گرديد، ديدگاه دبيران سرويس در توليد اخبار در دو رسانه شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان تاثيرگذار است .