چکیده:
سینما بهعنوان هنری جذاب و پرمخاطب، چنانچه موردحمایت جدی مدیران کشور قرار گیرد میتواند بسیار درآمدزا باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و اولویتبندی «عناصر آمیخته پیشبرد» بر افزایش فروش گیشهای فیلمهای سینمایی است که عوامل آن عبارتاند از: تبلیغات و آگهی؛ فروش شخصی؛ بازاریابی مستقیم؛ روابط عمومی و پیشبرد فروش در افزایش فروش گیشهای فیلمهای سینمایی. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ماهیت و روش آن توصیفی است. جامعه پژوهش تماشاگران فیلمهای سینمایی سینماهای تهران در بازه زمانی بهار 94 است. با توجه به جامعه آماری، نمونه برآوردشده شامل 384 نفر است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بود و سایر دادهها از طریق مرور مبانی نظری، مطالعات سایر پژوهشگران و اینترنت جمعآوری شد. در این پژوهش برای بررسی و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی برای دستهبندی و تنظیم اطلاعات خام، جدولهای فراوانی، درصدها، نمودارهای فراوانی متغیرهای پژوهش و برای آمار استنباطی از آزمونهای میانگین، تی تکنمونهای استفاده شده است. با توجه به نتایج، روابط عمومی بیشترین تأثیر را در افزایش فروش فیلمهای سینمایی دارد و سایر عناصر بهترتیب پیشبرد فروش، تبلیغات و آگهی، فروش شخصی رتبه دوم تا چهارم و بازاریابی مستقیم رتبه پنجم (کمترین تأثیر) را به خود اختصاص داده است.
خلاصه ماشینی:
با توجه به نتایج ، روابط عمومی بیشترین تأثیر را در افزایش فروش فیلم های سینمایی دارد و سایر عناصر به ترتیب پیشبرد فروش ، تبلیغات و آگهی، فروش شخصی رتبه دوم تا چهارم و بازاریابی مستقیم رتبه پنجم (کمترین تأثیر) را به خود اختصاص داده است .
این ترکیب شامل هر نوع اقدامی است که شرکت بتواند برای کالای خود و به منظور تحت تأثیر قراردادن تقاضا، انجام دهد و آن ها را میتوان در چهار گروه از متغیرهایی جمع آوری کرد که به p٤ معروف هستند و با نام های محصول ، قیمت ، مکان و تبلیغات در شکل ١ نشان داده شده اند (اسماعیل پور،١٣٨٤)؛ (رجوع شود به تصویر صفحه) مدل پژوهش : با توجه به چارچوب نظری ارائه شده میتوان دریافت که آمیخته پیشبرد مانند سایر عوامل نظیر قیمت ، محصول و توزیع از جمله عوامل قابل کنترل به حساب میآید؛ بنابراین هر بنگاه تولیدی و خدماتی میتواند از ابزارهای پنج گانه آمیخته درخصوص تبلیغات و پیشبرد کالای خود و نهایتا برای نیل به اهداف خود استفاده کند که کسب سود بیشتر و افزایش درآمد است ؛ بنابراین در پژوهش حاضر با بررسی هر یک از عوامل و عناصر آمیخته پیشبرد (آگهی و تبلیغات ، روابط عمومی؛ فروش حضوری؛ تبلیغات پیشبرد فروش ؛ و بازاریابی مستقیم ) به بررسی نقش هر ک از این عناصر در میزان فروش فیلم های سینمایی در سطح کشور پرداخته میشود (شکل ٢).