چکیده:
تحقیق حاضر با هدف مقایسه کارایی کانالهای مستقیم وغیرمستقیم بازاریابی بیمه در ایرانانجام شده است. پس از بررسی مطالعات انجامشده پیشین، متغیرهای تحقیق تعیین شدند. برای ارزیابی کارایی کانالهای بازاریابی از تلفیق روش فرایند تحلیل شبکهیی ANPو تحلیل پوشش دادهها DEA و از مدل CCR جهت سنجش کارایی عملیاتی واحدهای تصمیمگیری استفاده شده است. روش تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری دادهها توصیفی است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکتهای بیمه که در سال1390در ایران فعالیت داشتهاند میباشد. درابتدا پرسشنامه تحقیق بین مدیران ارشد شرکتهای بیمه توزیع شده و سپس بااستفاده از فرایند تحلیل شبکهیی وزن متغیرها تعیین شد. بعد از نرمالیزه کردن دادهها با استفاده از تحلیل پوشش دادهها نتیجه تحقیق حاکی از این مطلب شد که کارایی کانال غیرمستقیم بیشتر از کارایی کانال مستقیم بازاریابی بیمه در ایران است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش از تلفیق تحلیل پوشش داده ها وتحلیل پوشش شبکه یی برای محاسبه کارایی کانال های بازارایابی غیرمستقیم (بانک بیمه ) وکانال های بازاریـابی مسـتقیم (نمایندگان فروش بیمه گران ) به طور مجزا استفاده شـده اسـت .
کلیات موضوع پژوهش : در این پژوهش تلاش شده است با اتکا به قواعد و روش های علمی و استفاده از داده های مربوط بـه نسـبت هـای مـالی و معیارهـای کمـی منتخـب ، رتبـه و کـارایی کانال های بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم هریک از شرکت های بیمه در عرصه نظام بیمـه یـی در دوره زمانی ١٣٩٠مشخص شود.
پرسش پژوهش : در این پژوهش با در نظرگرفتن روش شناسی تعریـف شـده و رویکـرد مـورد استفاده برای گردآوری داده ها، میتوان سوال اساسی پژوهش را به صورت زیر بیان نمود: آیا در ایران کارایی کانال غیرمستقیم بیشتر از کارایی کانال مستقیم بازاریابی بیمه است ؟ متغیرهای پژوهش : در اجرای این تحقیق ابتدا به مطالعه ، شناخت و استخراج پارامترهای مـؤثر در ارزیابی کارایی شرکت های بیمه یی پرداخته شد.
منبع : دفتر برنامه ریزی و توسعه اداره تحلیل آماری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، ١٣٩١ جدول ٨: داده های ورودی و خروجی بازاریابی غیرمستقیم در شرکت های بیمه درایران (رجوع شود به تصویر صفحه) *واحد به میلیون ریال است .
- با توجه به اینکه در این پژوهش برای تجزیه وتحلیل داده ها از تلفیق DEA,ANP استفاده شده است ، میزان کارایی شرکت های بیمه به روش تلفیقی DEA,AHP بررسی و مقایسه شود.