چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر بوده است. روش تحقیق در این مطالعه نیمه تجربی و طرح مورد استفاده پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه بوده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان سوم راهنمایی مدارس دولتی دخترانۀ شهرستان ملایر و نمونه شامل 110 نفر بودند که به طور تصادفی انتخاب و در چهار گروه نمایش فیلم آموزشی قبل (27نفر)، ضمن (26نفر)، بعد (26نفر) از تدریس و گروه گواه (31 نفر) تقسیم شدند. از بخشهای کتاب جغرافیا بخشهای دوم و سوم انتخاب شد. یادگیری و یادداری با استفاده از پیشآزمون، پسآزمون و آزمون یادداری هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، مورد سنجش قرار گرفت. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه پیشآزمون به عمل آمد و پس از پایان 10 جلسه، پسآزمون و بعد از 2 هفته آزمون یادداری انجام شد. دادهها با روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی(مدلهای خطی تعمیم یافته، آزمونهای مقایسههای چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معنیداری نتایج فرضیات (5/0p>) نتایج نشان داد که به کارگیری رسانهایی مانند فیلم آموزشی در ضمن تدریس برمیزان یادگیری و یادداری دانشآموزان تأثیر بیشتری دارد.
خلاصه ماشینی:
The results showed that using educational films while teaching had more impact on the learning and retention of the students.
و مسئله اصل پژوهش حاضر عبارت از این بود که: شیوههای مختلف پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر تأثیر دارد.
یافتهها فرضیه کلی پژوهش حاضر عبارت است از این که زمانهای مختلف پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر تأثیر دارد.
فرضیه اول: پخش فیلم آموزشی جغرافیا قبل از تدریس بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان تأثیر دارد.
فرضیه دوم: پخش فیلم آموزشی جغرافیا ضمن تدریس بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان تأثیر دارد.
As we see in Table 5, there are significant differences between the mean of the pretest, posttest and retention in "showing geography instructional film while teaching group".
As we see in Table 5, there are significant differences between the mean of the pretest, posttest and retention in "showing geography instructional film while teaching group".
As seen in Table 6, there are significant differences between the mean of the pretest, posttest and retention in "showing geography instructional film after teaching" group.
فرضیه چهارم: بین تأثیر پخش فیلم آموزشی جغرافیا به سه شیوه قبل، ضمن و بعد از ارائه درس بر میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان ملایر تفاوت وجود دارد.
As illustrated in Table 7, there are significant differences between the impact of showing geography instructional film before, while and after teaching on the students learning and retention.