چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرحکایتدرمانی مسیر شغلی کوکران بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان نابینا بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون- پسآزمونبا گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل دانشجویان نابینای دانشگاهاصفهان و دانشگاه آزاد اسلامیخوراسگان بود که 30 نفر بهشیوهی نمونهگیریدر دسترس انتخاب و به شیوهیتصادفی در دو گروه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 7 جلسه (3 ساعته)، بصورت هفتگیشرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی گردآوری و توسط نرمافزارSPSS-21 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه حکایتدرمانی، اهمالکاری در آمادگیبرای امتحانات و آماده کردن تکالیف را کاهش داده (05/0p
خلاصه ماشینی:
شواهد تجربي بيانگر آنند که اهمال کاري با مسائل ناهنجار گوناگوني در زمينه هاي بهداشت رواني، عملکرد تحصيلي و مشکلات اجتماعي همراه شده است (تايس و باميستر٨، ١٩٩٧؛ سالمون و 1- Terner & Biser 2- Noh, Shin, & Lee 3- Saunders, Davis, Williams, & Williams 4- educational procrastination 5- Elliss & James Knall 6- Lay 7- Geld Berg 8- Tice & Baumeister راثبلوم ١، ١٩٩٤؛ استيد، شاناهان و نيوفلد٢، ٢٠١٠).
غلبه بر اهمال کاري نيز مزايايي دارد و موجب 1- Solomon & Rothblum 2- Stead, Shanahan, & Neufeld 3- Lay 4- Steel 5- Senecal, koestner, & vallernad 6- Rosario et al 7- Murkani 8- Welsley 9- Blunt, Pychyl, & Ferrari بروز حالت هايي در فرد ميشود که وي را براي ادامه کار و فعاليت برميانگيزد.
1- Schouwenburg, Lay 2- Ferrari 3- Rozental, Forsström, Nilsson, Rizzo, & Carlbring 4- Flett, Stainton, Hewitt, Sherry, & Lay 5- Career counseling narrative 6- Cochran به عبارت ديگر تصميم گيري درست و اصلاح آن نقش مؤثري در کاهش اهمال کاري دارد.
از اين رو اهداف پژوهش عبارت از، تأثير حکايت درماني مسير شغلي کوکران بر آماده شدن براي امتحانات ، آماده کردن تکاليف درسي، آماده کردن مقالات پايان نيم سال ، احساس نسبت به اهمال کار، تمايل به تغيير عادات است .
در اولين گام در حکايت درماني کوکران سعي ميشود تا به مراجع فهمانده شود که مشکل 1- Brown 2- Sirios 3- Melia-Gordon & Pychy وجود فاصله بين وضعيت فعلي و وضعيت مطلوب است .