چکیده:
هدف کلی از انجام این تحقیق ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از اثربخشی مرکز مشاوره، میزان تلاش آنان و جهت گیری آنان به هدف موفقیت در دانشگاه چمران می باشد. جامعه آماری این تحقیقشامل دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران در کلیه گروه های تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از هر یک از گروه های تحصیلی 3 رشته انتخاب شدند.ابزارهای این تحقیق شامل "پرسشنامهجهت گیری هدف"(میدلی و همکاران، 1998)، "پرسشنامه تلاش"(ملتزر و همکاران، 2004)و"پرسشنامه محقق ساخته" اثربخشی مرکز مشاوره دانشگاه می باشد. پس از محاسبه روایی و پایایی ابزار تحقیق، پرسشنامه ها بین نمونه های مورد نظر توزیع و جمع آوری گردید. داده ها توسط نرم افزارهای SPSS18 وLISREL8.54 تحلیل شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1) بین ادراک دانشجویان از اثربخشی مرکز مشاوره و جهت گیری هدف موفقیت عملکردی رابطه معناداری وجود دارد.2) ادراک از اثربخشی مرکز مشاوره رابطه معناداری با تلاش دانشجویان دارد. 3) ادراک از اثربخش مرکز مشاوره به واسطه تلاش رابطه معناداری با جهت گیری هدف موفقیت عملکردی دارد.
The main purpose of this research was to study the relationship between students' perception of counseling center effectiveness, their effort and their functional orientation toward achievement with an explanatory model. The sample of the study consisted of 256 bachelor students. The research instruments used to collect data in this study were goal orientation questionnaire, effort questionnaire, and a researcher made questionnaire. The result of the study revealed that: there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness, and their functional orientation toward achievement, there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness and their effort, by mediating role of students' effort, there is a significant relationship between students' perception of counseling center effectiveness, and their functional orientation toward achievement.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٣- نتایج میانگین ، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی متغیرهای تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) ٢-آیا بین دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای تلاش ، جهت گیری عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی هدف موفقیت و ادراک از اثربخشی مرکز مشاوره تفاوت معناداری وجود دارد؟ به منظور بررسی وضعیت موجود مرکز مشاوره دانشگاه شهید چمران از نظر دانشجویان برحسب متغیر جنسیت ، وضعیت اسکان ، رشته تحصیلی و معدل از آزمون های T-TEST مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده گردید.
جدول ٥- مقایسه دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی براساس متغیرهای تلاش ، جهت گیری عملکردگرایشی و عملکرد اجتنابی هدف موفقیت و میزان ادراک از اثربخشی مرکز مشاوره دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) یافته های تحلیل مدل توضیحی جداول شماره ٨، ٩ و ١٠، ٣ معادله رگرسیون را نشان می دهد.
جدول ٩- شاخص های برازش مدل اعتماد (رجوع شود به تصویر صفحه) میزان واسطه گری متغیر تلاش دانشجویان در بررسی تأثیر متغیر برون زاد ادراک از اثربخشی مرکز مشاوره بر جهت گیری هدف موفقیت محاسبه گردید، بدین صورت که ابتدا در مدل نهایی اثرات مستقیم ، غیرمستقیم و اثرات کل متغیرهای برون زاد بر متغیرهای درون زاد سنجیده شد و سپس در هریک از مدل های فرعی نیز میزان واسطه گری مورد بررسی قرار گرفت .
اما زمانی که دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به اثربخشی مراکز مشاوره دانشگاه خود داشته باشند، در نتیجه حتی بدون در نظر گرفتن آن که میزان تلاش آنان افزایش یابد یا تغییری نکند، خود این نگرش مثبت جهت گیری عملکرد گرایشی آنان به هدف موفقیت را به دنبال خواهد داشت ."