چکیده:
امروزه سرمایۀ اجتماعی، نقش بسیار مهمتری نسبت به سایر سرمایهها ایفا میکند. با فقدان سرمایۀ اجتماعی، سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست میدهند؛ درنتیجه بدون سرمایۀ اجتماعی پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی دشوار میشود. منشأ سرمایۀ اجتماعی ممکن است عمدتاً مبتنیبر عوامل فرهنگی و اجتماعی مانند اعیاد باشد. شناسایی این گونه سرمایه در سطح مدیریت کلان توسعة کشورها و بررسی آن شناخت جدید از روشهای اجتماعی و هدایت مناسب آن از سوی مدیران را منجر خواهد شد. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی نقش عید نوروز بر سرمایۀ اجتماعی افراد است. این پژوهش از نوع توصیفیـ پیمایشی و جامعۀ آماری آن ساکنان شهر سمنان است که 386 نفر برای نمونه با استفاده از روش خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامۀ محقق استفاده شد. یافتهها گویای تفاوت معنادار بین برخی ابعاد فرعی عنصر اعتماد از جمله اعتماد غیررسمی، اعتماد به محیط و احساس امنیت در نوروز و پیش از آن است. اما در سایر ابعاد این عنصر تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین درخصوص ابعاد فرعی عنصر هنجار تفاوت معناداری دربارۀ همیاری افراد، ظرفیت پذیرش تفاوتها، وساطت اجتماع و حمایت اجتماعی دیده شد. دربارۀ ابعاد فرعی عنصر شبکه نیز تفاوت معناداری در شبکۀ افقی و کیفیت شبکه در روزهای نوروز و پیش از آن دیده شد. بر این اساس نتیجه میگیریم نوروز تأثیر مثبت بر سرمایۀ اجتماعی افراد دارد.
خلاصه ماشینی:
متأسفانه پژوهشی دربارة نقش مهم نوروز بر اعضای جامعه (از جمله همبستگی ملی، افزایش مشارکت های درون گروهی و برون گروهی، ایجاد حس اعتماد و بسیاری فواید اجتماعی دیگر که سازندة سرمایۀ اجتماعی هستند) انجام نشده است .
بنابراین این پژوهش قصد دارد به این پرسش ، پاسخ دهد که : «آیا عید نوروز بر میزان سرمایۀ اجتماعی افراد مؤثر است ؟» چارچوب نظری پس از شناخت تعاریف سرمایۀ اجتماعی، عناصر سازندة این سرمایه و نقش کلیدی آن بر جامعه و پیشینۀ تجربی موجود را بررسی میکنیم .
الف ) تحلیل داده های عنصر اعتماد دربارة گزینۀ اعتماد، ٥ مورد از ابعاد فرعی آن (اعتماد رسمی، اعتماد غیررسمی، اعتماد تعمیم یافته ، اعتماد محیط ، احساس امنیت ) در نوروز و پیش از آن بررسی شد که نتایج در جدول ٤ ارائه شده است .
با توجه به داده های جدول ٤ از لحاظ اعتماد رسمی در نوروز و پیش از آن تفاوت معناداری وجود نداشته است .
با توجه به داده های جدول ٤ از لحاظ اعتماد تعمیم یافته در نوروز و پیش از آن تفاوت معناداری وجود نداشته است .
ب ) تحلیل داده های عنصر هنجار دربارة عنصر هنجار، ٧ مورد از ابعاد فرعی آن (همیاری، همکاری، ظرفیت پذیرش تفاوت ها، احساس اثرگذاری و کارایی، ارزش زندگی، وساطت اجتماعی، حمایت اجتماعی) در نوروز و پیش از آن بررسی شد.
با توجه به داده های موجود در جدول ٥، تفاوت معناداری درخصوص میانگین حمایت اجتماعی در نوروز و پیش از آن وجود دارد.