چکیده:
نوع شخصيت بر عملكرد شغلي تاثير مي گذارد اما اين موضوع كمتر با رويكرد جامعه شناختي مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با استفاده از نظريه شخصيت پارسونز تلاش كرده است تاثير نوع شخصيت را بر فرهنگ كار بررسي نمايد. روش به كار رفته در اين پژوهش، روش پيمايشي است. جامعه آماري كليه كارمندان دانشگاه هاي آزاد فارس، بوشهر و كهكيلويه و بوير احمد، هستند كه 481 نفر به عنوان نمونه تعيين و با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده در هر واحد دانشگاهي انتخاب شدند. ابزار تحقيق، پرسش نامه مي باشد كه جهت تعيين اعتبار مقياس هاي آن از روش اعتبار سازه به كمك تكنيك تحليل عاملي و جهت تعيين پايايي از شيوه هماهنگي دروني به روش آلفاي كرانباخ استفاده شده است. نتايج توصيفي پژوهش بيانگر آن هستند كه ميانگين نمره فرهنگ كار و ابعاد آن (همكاري و تعهد) و نيز شخصيت ابزاري و ابعاد آن (اكتساب، تفكيك، منفعت جمعي، عام گرايي، غير عاطفي) در سطح متوسطي است. اما نتايج تحليلي پژوهش نشان مي دهند كه شخصيت ابزاري بر فرهنگ كار تاثير معنا دار و معكوس دارد به گونه اي كه با افزايش ويژگي هاي شخصيت ابزاري، فرهنگ كار كاهش مي يابد. به علاوه در بين متغيرهاي جمعيتي، تنها ارتباط سن و سنوات خدمت با فرهنگ كار معني دار است.تبيين فرهنگ كار بر حسب مجموع متغيرهاي مستقل بيانگر آن است كه ابعاد تفكيك، منفعت جمعي، و اكتساب، به ترتيب قوي ترين پيش بيني كننده هاي فرهنگ كار هستند و قادرند حدود 12/0 از تغييرات فرهنگ كار را تبيين نمايند. يافته هاي تحقيق با نتايج تحقيقات مشابه مقايسه گرديده و پيشنهاداتي جهت تقويت فرهنگ كار در بين كارمندان ارايه شده است.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- تعیین اعتبار و پایایی مقیاس شخصیت ابزاری عامل ها و وزن آن ها مقدار ویژه واریانس تبیین شده اکتساب تفکیک منفعت عام بی طرفی جمعی گرایی عاطفی ثروت بیش از تحصیلات باعث اعتبار می شود 0/733 افرادی که خانواده ثروتمندی دارند موفق ترند 0/662 3 12/1 هیچ جوانی نمی تواند تنها روی پای خودش بایستد 0/505 اهمیت نمی دهم ارباب رجوع چه کسی است 0/698 توجه نمی کنم ارباب رجوع چه ویژگی هایی دارد 0/651 2/2 8/7 مسائل محیط خانه بر کار تاثیر می گذارند 0/462 مشکلات دیگران به خودشان مربوط است 0/763 هر کس باید کلاه خودش را نگه دارد باد نبرد 0/724 1/81 7/2 تکه کاغذی در محوطه افتاده باشد وظیفه مسـتخدم اسـت 0/493 بردارد اگر ارباب رجوع یکی از بستگان باشد باید کمک کرد 0/468 1/7 6/9 اگر ارباب رجوع یکی از دوستان باشد باید کمک کرد 0/414 آدم عاقل باید به فکر امروز باشد فردا را کسی ندیده 0/788 دلیلی ندارد نگران آینده باشم 0/750 1/5 5/9 پول داشته باشم تفریح می کنم تا سهام بخرم 0/563 آزمون KMO جهت متناسب بودن اندازه نمونه 0/667 آزمون Bartlett جهت درست بودن تفکیک عامل ها Sig=0/000 Df=300 Chi- square=1854 ضریب آلفا کرانباخ کل مقیاس شخصیت ابزاری 0/628 یافته های توصیفی بر اساس نتایج توصیفی متغیرهای جمعیتی ، از مجموع ٤٨١ نفر پاسخ گو، ٣٥٧ نفـر (٧٤/٢%) مرد و ١٢٤ نفر (٢٥/٨%) زن هستند.
بررسی ابعاد دو متغیر شخصیت ابزاری و فرهنگ کار نشان می دهد هر چه ویژگی اکتساب ، تفکیک و منفعت جمعی ، افزایش می یابد همکاری گروهی کارکنان کمتر می شود.