چکیده:
در آموزش زبان،نیاز است تا علاوه بر تدریس کتاب های درسی(مطالعۀ فشرده)از کتاب های کمک آموزشی(مطالعۀ گسترده)استفاده شود تا زبان آموز به دانشی فراتر از کتاب درسی دست یابد و اطلاعاتی را که از طریق آموزش کلاسی به دست آورده با این نوع مطالعه تقویت کند.ما در این مقاله با توصیف مراحل تدوین چنین کتاب های کمک آموزشی طرحی را برای تألیف کتاب های سطح بندی شده برای فارسی آموزان ارائه کنیم.نخست تعریفی از دو روش اقتباس و تألیف برای تدوین کتاب های سطح بندی ارائه می کنیم،و از نظر موضوع نیز در آن ها را در دو دستۀ آثار روایی و غیر روایی قرار می دهیم.سطح زبان آموزان را نیز براساس «چارچوب مشترک مرجع اروپا برای زبان ها»(CEFR ) مشخص می نماییم و ملاک های انتخاب واژه ها و ساخت های دستوری را نیز به دست می دهیم.در ادامه نیز به بخش های کتاب اشاره می شود که شامل فعالیت پیش از خواندن،فهرست واژگان جدید و فعالیت های بعد از خواندن است و در مرحلۀ اجرای کار بخش اول،بخش تحقیق است که باید در این قسمت دست به تدوین فهرست واژه ها و ساخت های دستوری بزنیم و همچنین فهرستی موضوعی برای سطوح مختلف زبان آموزی تهیه کنیم.آنگاه نویسنده با توجه به این فهرست ها دست به نگارش می زند و در دو مرحله آزمایش مقدماتی و نهایی بازخوردها را لحاظ کرده و متن را اصلاح می کند.
خلاصه ماشینی:
"طرح تدوین کتاب های سطح بندیشده با موضوعات روایی صهبا سلیمی ١، کارشناس ارشد آموزش فارسی به غیرفارسیزبانان ، مترجم رسمی انگلیسی حمیده عباس نژاد، مدرس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ، مرکز فردوسی/مشهد چکیده در آموزش زبان ، نیاز است تا علاوه بر تدریس کتاب های درسی (مطالعۀ فشرده ) از کتاب های کمک آموزشی (مطالعۀ گسترده ) استفاده شود تا زبان آموز به دانشی فراتر از کتاب درسی دست یابد و اطلاعاتی را که از طریق آموزش کلاسی به دست آورده با این نوع مطالعه تقویت کند.
در ادامه نیز به بخش های کتاب اشاره میشود که شامل فعالیت پیش از خواندن ، فهرست واژگان جدید و فعالیت های بعد از خواندن است و در مرحلۀ اجرای کار بخش اول ، بخش تحقیق است که باید در این قسمت دست به تدوین فهرست واژه ها و ساخت های دستوری بزنیم و همچنین فهرستی موضوعی برای سطوح مختلف زبان آموزی تهیه کنیم .
ما در این بخش به بررسی این موضوع میپردازیم ، که با توجه به چارچوب ترکیبی فوق کدام واژه ها، طبق چه ملاک و معیاری ، و همچنین کدام ساخت های دستوری باید به هنگام تألیف یا اقتباس کتاب های سطح بندیشده برای هر سطح استفاده شود، و همچنین این که آیا لازم است در کتاب های مزبور بخشی به تدریس این ساخت ها یا واژه ها اختصاص پیدا کند."