چکیده:
دیدگاه های موجود در باب دانش زبانی را در یک دسته بندی کلی می توان به دو گروه فطری انگار و تجربه گرا تقسیم نمود. سابقۀ فطری انگاری به فلسفۀ افلاطون و شناخت گرایی دکارتی و سابقۀ تجربه گرایی به فیلسوفانی مانند جان لاک برمی گردد. فطری انگاران تأکید دارند که کودکان با دانش زبانی به دنیا می آیند، در حالی که تجربه گرایان مدعی اند که کودکان زبان را از راه تجربۀ زبانی فرامی گیرند. اهم استدلال فطری انگاران بر فقر محرک های زبانی2، وجود دورۀ حساس زبان آموزی و ایجاد زبان اشارۀ جدیدی توسط کودکان ناشنوا استوار است. در مقابل، تجربه گرایان بر غنای محیط زبانی تکیه کرده و استعداد زبان آموزی کودک را در تحت قوای عام شناختی و یادگیری انسان مندرج می سازند. مقالۀ حاضر به معرفی این دو دیدگاه و آراء و ادلۀ موافقان و مخالفان هر یک می پردازد.
خلاصه ماشینی:
اما تجربه گرایان معتقدند زبان آموختنی است و با انتقاد از دیدگاه چامسکی به مشکلات نظریۀ وی اشاره میکنند و برخی از آنان نیز نظریه های جدیدی برای تبیین زبان آموزی پیشنهاد کرده اند.
لذا این پرسش – که انگیزة بسیاری از نظریه های جدید زبان شناسی بوده است - پیش میآید که چگونه کودکان میتوانند صدها و بلکه هزاران قاعدة پیچیدة حاکم بر تولید و درک زبان خود را – آن هم تنها با قرار گرفتن در معرض مکالمات محیط پیرامون خود- بیاموزند؟ در قرون اخیر، تجربه گرایانی همچون توماس هابز و جان لاک استدلال کردند که معرفت (و از نظر لاک، زبان ) اساسا از راه انطباعات حسی انتزاعی ١ پدید میآید.
همچنین چامسکی لفظ «یادگیری» اسکینر را (که مدعی بود کودکان زبان را از طریق شرطی شدن فعال «یاد میگیرند») رد 1 statistical learning theory 2 relational frame theory 3 social interactionist theory 4 usage-based language acquisition ٥ این مثال ، نمونه ای عینی از فرایند یاد شده است که نگارنده آن را در روند زبان آموزی فرزند خود در فاصلۀ ٢ تا ٣ سالگی مشاهده کرده است .
٣-٢- دستور جهانی چامسکی در استدلال خود برای اثبات وجود LAD پیشنهاد کرده است که برای این که کودک زبانی را فراگیرد، نیاز به دانش زبان ویژة فطری دارد.
نظریۀ دستور زایشی مجموعه ای از قواعد را توصیف میکند که جهت چیدن صحیح کلمات 1 language acquisition device (LAD) 2 Universal Grammar (UG) برای تشکیل جملاتی به کار میرود که از نظر دستوری قابل قبول هستند و همچنین تلاشی است برای توصیف دانش دستوری فطری گویشور.