چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه فرهنگ رشته اي با انواع فرهنگهاي دانشگاهي بر اساس رويكرد برگ كوئيست است. بدين منظور رابطه فرهنگهاي دانشگاهي معرفيشده توسط برگ كوئيست با فرهنگ رشتهاي در سه بعد 1. ايفاي نقش محقق؛ 2. همكاري هاي دانشگاهي و 3. جو حمايتي براي فعاليت هاي پژوهشي و همچنين با دسته بندي علوم از نظر توني بچر بررسي شده است. روش تحقيق اين مطالعه پيمايشي بوده و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري اين مطالعه شامل 690 نفر اعضاي هيئت علمي دانشگاه تبريز است. به سبب احتمال تمايل اندك اعضاي هيئت علمي در پاسخگويي به پرسشنامهها و براي جلوگيري از افت تعداد نمونه، پرسشنامه ها در ميان همه استادان پخش شد. در نهايت 156 نفر از اعضاي هيئت علمي به پرسشنامه هاي فرهنگ هاي دانشگاهي (ACI) و فرهنگ رشته اي پاسخ دادند. آزمون تفاوت ميانگين ها نشان داد كه ميان فرهنگ دانشگاهي حاكم بر دانشكده هاي مختلف دانشگاه تبريز تفاوت معناداري وجود دارد؛ به طوري كه دانشكده هاي علوم تربيتي و روان شناسي، دامپزشكي، مكانيك، برق، فيزيك و شيمي، همانند فرهنگ حاكم بر كل دانشگاه، فرهنگ مشاركتپذير؛ دانشكده هاي انساني و علوم اجتماعي، ادبيات و زبان هاي خارجي، كشاورزي، عمران و علوم پايه فرهنگ وكالتي و دانشكده رياضي فرهنگ توسعه اي دارند. همچنين مشخص شد كه فرهنگ مشاركتپذير با ويژگي هاي بارزي همچون توليد و تفسير دانش، پژوهشهاي مورد حمايت هيئت علمي، آزادي عمل دانشگاهي، امكان مطالعه استادان در حوزه تخصصي خود، تسلط عقلانيت و استقلال، فرهنگِ حاكم بوده است. تحليل دادهها با استفاده از رگرسيون گام به گام آشكار ساخت كه ضريب تعيين مدل نهايي براي فرهنگ دانشگاهي در دانشگاه تبريز 5/34 درصد بوده است
خلاصه ماشینی:
"ضرایب مدل نهایی رگرسیون و ضرایب آنها به ت̈کی® فرهن٢ها ضرایب استانداردنشده ضرایب استانداردشده ارزش t 1/724 /416 /312 /271 /233 /11 /1 /19 - /317 /22 /196 7/39 4/117 2/91 2/47 1/474 /371 /373 /577 /252 /263 /122 /113 /174 /121 - /242 /25 /225 /161 5/597 3/39 3/29 3/324 2/ 1/77 /542 /312 /329 /215 /95 /12 /154 - /421 /224 /144 /222 5/711 3/41 2/131 2/11 /437 /35 /331 /229 /11 /19 /164 - /333 /253 /142 /79 4/333 3/293 2/14 1/5 /542 /397 /352 /223 /9 /16 /16 - /4 /271 /147 7/4 5/515 3/744 2/23 1/616 /431 /293 /364 /231 /222 /96 /12 /146 /13 - /343 /216 /163 /173 7/24 4/515 2/69 2/491 2/241 سطح معناداری مدل نهایی B Std. E Beta مشارکت پذیر مقدار ثابت / ایفای نقش محقق همکاری / دانشگاهی /4 جو حمایتی گروه /14 مدیریتی مقدار ثابت / جو حمایتی گروه /3 ایفای نقش محقق /1 جنسیت /1 همکاری دانشگاهی /39 توسعه ای مقدار ثابت / ایفای نقش محقق همکاری / دانشگاهی /3 جنسیت /35 وکالتی مقدار ثابت / ایفای نقش محقق / همکاری دانشگاهی /1 جنسیت /46 مجازی مقدار ثابت / ایفای نقش محقق / همکاری دانشگاهی / جنسیت /29 فرهنگ دانشگاه مقدار ثابت / ایفای نقش محقق همکاری / دانشگاهی /5 جنسیت /14 جو حمایتی گروه /26 از جدول ٩ پیداست که در تمامی فرهنگ ها و مدل نهایی استخراج شده برای آنها، متغیر مستقل رشته (دسته بندی علوم ) در مدل باقی نمانده است ، لذا همان طور که در آزمون فرضیۀ سوم نیز مشخص شد، این متغیر تأثیری در معادلۀ نهایی رگرسیون ندارد."