چکیده:
شور كارآفرينانه، مهم ترين نيروي محركه در هدايت ايده هاي نوآورانه محسوب مي شود. از اين رو، پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجي ابعاد شور كارآفريني دانشجويان به روش علي- ارتباطي انجام گرفت كه از تحقيقات توصيفي– همبستگي محسوب مي شود. تحقيق حاضر، كاربردي است. براي گردآوري اطلاعات از روش پيمايش استفاده شد. جامعه آماري پژوهش حاضر شامل دانشجويان كارشناسي سال سوم و چهارم و دانشجويان كارشناسي ارشد كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران بود. نمونه مورد نظر با به كارگيري فرمول دانيل، 205 نفر تعيين شد و با روش سهميه اي، نمونه گيري انجام گرفت. ابزار پژوهش، پرسشنامه اي محقق ساخته، با طيف ليكرت پنج گزينه اي بود كه روايي و پايايي آن بررسي و تاييد شد. روش آماري غالب در پژوهش حاضر، مدل سازي معادلات ساختاري با روش تحليل عاملي مرتبه دوم بود. نتايج نشان داد در اندازه گيري مفهوم شور كارآفريني به ترتيب بنيانگذاري كسب وكار، هويت ابتكاري و توسعه كسب وكار بيشترين سهم را دارند.
خلاصه ماشینی:
نقش آموزش های کارآفرینی در افزایش رشد اقتصادی پررنگ است و دانشجویان یکی از بازیگران اصلی این بخش در پویاسازی فضای کسب وکار محسوب می شوند (٢٠١٣ ,Oconnor).
درواقع ، باید توجه داشت که پدیدة کارآفرینی به عنوان پدیده ای چندساختی ، به عوامل متعددی وابسته است و می توان گفت آموزش های کارآفرینی شرط لازم و نه کافی برای کارآفرین شدن دانشجویان است (Karlsson & ٢٠١٣ ,Moberg).
محققان ، شناخت حسی که تداعی گر مشتاق بودن افراد برای انجام یک فعالیت است و گرایش های فردی را که درگیری در پردازش نظام مند و دامنۀ وسیعی از دانش به دنبال دارد، با عنوان شور کارآفرینی مطالعه می کنند (Baum & ٢٠٠٤ ,Locke).
در بررسی جامعۀ آماری اول که سرمایه گذاران آن را تشکیل می دادند، به برداشت سرمایه گذاران از تظاهرات عاطفی ، شناختی و رفتاری شور کارآفرینی به ویژه از نظر نحوة بیان ، تن صدا و حتی زبان بدن کارآفرینان برای ارائۀ طرح کسب وکار به سرمایه گذاران و همچنین ارزیابی سرمایه گذاران از تعهد کارآفرینان به سرمایه گذاری ها توجه شد و نتایج نشان داد سرمایه گذاران مهم ترین مؤلفۀ موفقیت کارآفرینان در جذب سرمایه را عموما در ویژگیهای روان شناختی خلاصه کردند، که در دسته بندی شور کارآفرینانه قرار می گیرد.
این یافته نشان می دهد یکی از ابعادی که شور کارآفرینی را در بین دانشجویان به خوبی اندازه گیری می کند، مطالعۀ اشتیاق ایشان به توسعۀ کسب وکار است (جدول ٥).
Factors affecting entrepreneurial intention levels: A role for education.