چکیده:
توليد محصولات ارگانيك پاسخي به توليد محصولات مرسوم تجاري در جهت بهبود كيفيت و سلامت انساني و زيست محيطي است. باتوجه به توليد اندك محصولات ارگانيك نسبت به توليد تجاري، هدف اين پژوهش بررسي ميزان تمايل مصرف كنندگان به مصرف محصولات ارگانيك دامي و بررسي عوامل موثر بر آن جهت ترغيب توليدكنندگان به توليد اين محصولات است. در اين پژوهش با استفاده از رگرسيون به ظاهرنامرتبط و داده هاي مقطع زماني سال 1391 مربوط به 200 خانوار مشهدي، عوامل موثر بر مصرف آتي محصولات دامي ارگانيك شامل گوشت سفيد، لبنيات، گوشت قرمز و ماهي بررسي شد. نتايج نشان داد كه خانوارهاي مشهدي تمايل دارند به طور ميانگين به ترتيب، 53 درصد ازگوشت سفيد، 51 درصد از لبنيات، 5/49 درصد از گوشت قرمز و 7/45 درصد از ماهي مصرفي خود را به نوع ارگانيك آنها اختصاص دهند. همچنين تحليل رگرسيوني نشان داد كه متغيرهاي تحصيلات و جنسيت افراد مورد مطالعه، تمايل به پرداخت تفاوت قيمت محصولات دامي ارگانيك نسبت به غيرارگانيك، ارزش غذايي، برچسب ارگانيك و متغير دلنگراني هاي سلامت انساني ناشي از مصرف محصولات دامي غيرارگانيك تاثير مثبت و متغير ظاهر محصولات دامي مذكور تاثير منفي در تمايل به مصرف آتي محصولات دامي ارگانيك داشته اند. با توجه به يافته هاي مطالعه، كمك به افزايش آگاهي مردم نسبت به مواد غذايي مصرفي، طراحي سازوكاري براي الزام به استفاده از برچسب محصولات دامي ارگانيك و نيز كمك دولت به منظور جبران بخشي از تفاوت قيمت موجود به توليدكننده پيشنهاد شد.
Organic production is response to conventional and commercial products to improve the quality and health. Data were collected from 200 respondents of Mashhad county in 2012 and using seemingly unrelated regression model، effective factors on the household future consume of organic livestock products were surveyed. The results indicated that Mashhad households tend on average 49.6 percent of their livestock products consumption to future to the organic consumer. Also، results of regression models revealed that education، gender، willing to pay the price difference between organic than non-organic livestock products، food value، organic label and concerns associated with non-organic livestock products have a positive effect on willing to consume of the future organic livestock products and appearance of livestock products has a negative effect on willing to consume of the future organic livestock products.
خلاصه ماشینی:
"برآورد الگوی تمایل آتی خانوارها به مصرف گوشت قرمز ارگانیک در ساختار SUR متغیر ضریب آماره t کشش در میانگین سن 0/078 0/44 0/059 سطح تحصیلات 1/69 2/69*** 0/400 جنسیت 7/96 1/63 0/121 تعداد افراد خانوار بین ١٠ تا ٦٥ سال 0/32 0/25 0/025 تعداد افراد خانوار زیر ١٠ سال 2/97 0/001 0/034 تعداد افراد خانوار بالای ٦٥ سال -4/81 -1/07 -0/019 تمایل به پرداخت تفاوت نسبی قیمت گوشت قرمز ارگانیک به غیرارگانیک 0/10 1/66* 0/021 ادامه جدول ٤ دلنگرانی های سلامت انسانی 4/31 1/95* 0/166 دلنگرانی های زیست محیطی -3/88 -1/16 -0/042 اهمیت امنیت غذایی -10/43 -0/60 -0/134 اهمیت ظاهر محصول -2/38 -0/60 -0/073 اهمیت ارزش غذایی محصول 15/11 2/90*** 0/675 اهمیت برچسب محصول ارگانیک 11/02 3/67*** 0/381 عرض از مبدأ -30/42 -2/33** - مأخذ: یافته های تحقیق * معنی دار در سطح ١٠ %، **معنی دار در سطح ٥ %، ***معنی دار در سطح ١ % نتیجه گیری و پیشنهادها این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر مصرف آتی محصولات دامی ارگانیک توسط خانوارهای مشهدی (به صورت نمونه ای) صورت گرفته است که نتایج توصیفی نشان داد، تمایل به مصرف محصولات ارگانیک دامی در سطح خانوارها بالاست ."