چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت عمومی با رشد اعتقادی در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه نواحی 1 و 5 آموزش و پرورش تبریز در سال تحصیلی 93-1392 انجام پذیرفت. به همین منظور 377 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای رشد اعتقادی، سلامت عمومی (GHQ-28) و پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI) توسط آنها پاسخ داده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیری نشان داد که از بین چهار مولفه سلامت عمومی، تنها مولفه افسردگی رابطه معنیدار با رشد اعتقادی دارد، درحالیکه سایر مولفهها پیشبین معنیدار برای متغیر رشداعتقادی نبودند. آزمون همبستگی نیز نشان دادکه با افزایش رشد اعتقادی، تمامی مولفههای سلامت عمومی و نمره کل آن افزایش مییابد، یعنی رشد اعتقادی بالامنجر به افزایش سلامت عمومی میشود. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون برای ویژگیهای شخصیتی نشان داد که بین برونگرایی، موافق بودن و با وجدان بودن با رشد اعتقادی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد، در حالی که بین ویژگی شخصیتی گشودگی با رشد اعتقادی، رابطه منفی و معنیدار وجود داشت. در نهایت، نتایج آزمون همبستگی، حاکی از وجود رابطه منفی و معنیدار بین ویژگی شخصیتی روانآزردگی با رشد اعتقادی بود، در صورتی که رابطه ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، موافقبودن و با وجدانبودن با رشد اعتقادی مثبت و معنیدار به دست آمد.
The goal of present research is to determine the relationship between personality characteristics and General Health with Belief Development of girl and boy high school students of 1st and 5th areas of Office of Education in 1392-1393. In this regard, 377 students were selected by the Random Stratified Sampling Method and then the following tests were administered: Belief Development Inventory, General Health (GHQ-28), and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI). Results of multivariate regression showed that, only depression component of General Health was meaningfully related with Belief Development and other three components of General Health were not meaningful predictors of Belief Development. Correlation Test showed that, in the course of Belief Development, all the components of General Health and the total score increases. Also analysis of variance of personality characteristics showed that, there is a positive and meaningful relationship between Extraversion, Agreeableness, and Conscientiousness with Belief Development. At same time there was a negative and meaningful relationship between Openness to Experience and Belief Development. At last correlation test showed a negative and meaningful relationship between Neuroticism and Belief Development. The same test showed a positive and meaningful relationship between Extraversion,Agreeableness and Conscientiousness with Belief Development.
خلاصه ماشینی:
"در یک پژوهش توسط مک کولاف و دیگری(2005) که به بررسی رابطه دین¬داری و عوامل رشدی مربوط به تغییرات خودسنجی سلامتی در طی بزرگسالی (20 تا 94 سال) می¬پرداخت، نتایج نشان داد که حتی بعد از کنترل رفتارهای سلامتی، حمایت اجتماعی/ فعالیت اجتماعی و چهار مورد از پنج ویژگی شخصیتی بزرگ، زنانی که در دهه 1940، بسیار دین¬دار بودند در طول زندگی، میانگین خودسنجی سلامتی¬شان بالا بود و نرخ افت کم¬تری داشتند.
در بررسی فضل¬الهی قمشی و دیگری(1391) نتایج نشان¬دهنده این بود که بین رشد اعتقادی و سلامت روانی دانشجویان ارتباط مثبت وجود دارد.
جدول شماره (1): خلاصه آماره¬های آزمون رگرسیون رگرسیون (همزمان) مقدار بتا مقدار t معنی¬داری ANOVA مقدار R مقدار R2 مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F معنی¬داری شکایات جسمانی 003/0- 037/- 971/0 رگرسیون 29/19648 4 07/4912 79/11 000/0 335/0 113/0 اضطراب و بیخوابی 108/0 376/1- 170/0 باقیمانده 11/154968 372 58/416 نارساکنش¬وری اجتماعی 085/0 24/1 216/0 کل 4/174616 376 افسردگی 304/0- 192/4- 000/0 متغیر وابسته: رشد اعتقادی (نمره کل) نتایج نشان می¬دهد که از بین چهار مولفه سلامت عمومی، تنها مولفه افسردگی، پیش¬بین معنی¬دار برای متغیر رشد اعتقادی و در سطح اطمینان 99 درصد است.
ماتریس همبستگی برای فرضیه¬های فوق به شرح زیر است: جدول شماره (4): خلاصه آماره¬های آزمون معنی¬داری ضرایب همبستگی روان¬آزردگی برون¬گرایی گشودگی موافق ¬بودن با¬وجدان ¬بودن رشد اعتقادی (نمره کل) مقدار ضریب معنی داری مقدار ضریب معنی داری مقدار ضریب معنی داری مقدار ضریب معنی داری مقدار ضریب معنی داری 199/0- 000/0 238/0 000/0 083/0- 108/0 274/0 000/0 324/0 000/0 نتایج نشان می¬دهد که رابطه ویژگی شخصیتی روان¬آزردگی با رشد اعتقادی منفی و مقدار آن از لحاظ آماری معنی¬دار است (با بیش از 99 درصد سطح اطمینان)؛ بدین معنی که رشد اعتقادی پایین با بالا بودن روان¬آزردگی همراه است."