چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ، تحلیل نقش میانجی عدالت سازمانی ادراک شده در تاثیرگذاری فن آوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل ٤٧٠ نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه است که از بین آن ها ٢١٢ نفر به صورت تصادفی ساده و با استفاده فرمول کوکران به عنوان نمونه در نیمه اول سال ١٣٩٣ انتخاب شدند. این پژوهش از نوع همبستگی است . جهت جمع آوری داده ها، از پرسش نامه فن آوری اطلاعات سیمون و سلیمان (٢٠٠٣)؛ پرسش نامه عدالت سازمانی ادراک شده نیهوف و مورمن (١٩٩٣) و پرسش نامه توانمندسازی کارکنان امید اردلان (١٣٩٠)، استفاده شد. بررسی پرسش نامه ها حاکی از آن بود که ابزارهای اندازه گیری، از روایی محتوایی و پایایی خوبی برخوردار هستند. توسط نرم افزار SPSS و LISREL داده های پژوهش مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون خطی و گام به گام در سطح ٩٥% نشان داد که فن آوری اطلاعات بر متغیرهای عدالت سازمانی ادراک شده و توانمندسازی کارکنان و عدالت سازمانی ادراک شده بر توانمندسازی کارکنان تاثیر مثبت و معنیداری دارند. از سوی دیگر نتایج بررسیها نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده در تاثیرگذاری فن آوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان دارای نقش میانجی میباشد. هم چنین در این پژوهش جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل بود و به همین دلیل به عنوان مدل تجربی ارایه شده است .
خلاصه ماشینی:
"فرمر و همکاران ٧ (٢٠٠٣) جنبه های 1 Information Technology 2 Longley and shain 3 Simon and Soliman 4 Kellogg and Anjali 5 Organizational Justice 6 Lin and Haung 7 Farmer et al 95 عدالت نقش بسیار مهمی را در حیات سازمانی بازی میکند در نتیجه در سازمان نیز مفهوم مییابد و با عنوان عدالت سازمانی از آن یاد میشود.
لذا قبل از هر چیز 8 Aryee et al 9 Greenberg 10 Cropanzano & Zinta 11 De. Cremer 12 Yilmaz and Tasdan 13 Williamson and Williams 14 Adams 15 Loong, and Khong 16 Folger and Cropanzano 17 Distributive Justice 18 Procedural justice 19 Nabatchi et al 20 Greenberg and Baron 21 Interactional justice 22 Poole 96 بایستی پرسید توانمندسازی ٢٣ چیست ؟ ابتدا باید گفت که سابقه استفاده از اصطلاح توانمندسازی به دموکراسی صنعتی و دخیل نمودن کارکنان در تصمیم گیریهای سازمان تحت عناوین تیم سازی، مشارکت و مدیریت کیفیت جامع بر می گردد.
براساس این یافته نیز میتوان نتیجه گرفت که دانشگاه های پیام نور استان کرمانشاه بایستی توجه زیادی به ابعاد توانمندسازی کارکنان با در نظر گرفتن نقش و اثر فن آوری اطلاعات برآن داشته باشد: در بعد بهبود کیفیت عملکرد کارکنان وتن و کمرون (١٣٨٧) معتقد بود که به کارگیری فن آوری اطلاعات در یک سازمان موجب به حداقل رسیدن خطای انسان در شبکه پردازش اطلاعات سازمان ، افزایش سرعت ارائه خدمات به مشتری و از همه مهم تر افزایش رضایت مشتری میشود."