چکیده:
متصدی حمل و نقل هوایی باید برای مسافر، لوازم شخصی وی و بار به ترتیب بلیت، رسید لوازم شخصی و بارنامه صادر کند. کنوانسیون های 1929 ورشو و 1999 مونترال وی را ملزم کرده اند که در صدور این اسناد مواردی را رعایت و نکاتی را الزاما در این اسناد درج نماید . در صورتی که متصدی و نقل همه موارد را رعایت نماید مسئولیت وی محدود به میزان مشخص شده در کنوانسیون ها خواهد بود و گرنه در صورت عدم رعایت بعضی از موارد، مسئولیت وی نا محدود بوده و در صورت اقامه دعوا به میزان واقعی خسارت وارده محکوم خواهد شد. مطابق کنوانسیون مزبور، متصدی حمل، فرستنده و گیرنده کالا هر کدام حقوق و تکالیفی دارند که ملزم به رعایت آن ها هستند. این مقاله مقررات مربوط به صدور اسناد حمل و نقل در کنوانسیون های ورشو و مونترال را مقایسه و حقوق و تکالیف طرفین قرارداد را مورد بررسی قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
"ماده ٣ پروتکل لاهه ، ماده ٣کنوانسیون ورشو در خصوص مندرجات بلیت را به صورت زیر اصلاح نموده است : در مورد حمل مسافر بلیطیحاوی نکات زیر تسلیم خواهد شد: یکم - ذکر نقاط مبدأ و مقصد؛ دوم -اگرنقاط مبدأ و مقصد در سرزمین یک طرف متعاهد معظم واقع باشد و یک یا چند توقف در سرزمین یک دولت دیگر پیش بینیشده باشد ذکر حداقل یکی از محل های توقف مزبور؛ سوم - شرحی به این مضمون که چنان چه مسافر به مقصد کشوری غیر از کشور مبدأ سفر کند یا در چنین کشوری توقف نماید در آن صورت مسافرت وی مشمول کنوانسیون ورشو خواهد بود که بر طبق آن مسئولیت متصدیحمل و نقل در صورت فوت یا صدمه بدنیو نیز در صورت مفقود یا معیوب شدن لوازم شخصیمسافر در اغلب موارد محدود می باشد.
پروتکل لاهه به منظور ساده تر کردن مندرجات بارنامه هوایی، درج موارد ذیل را در آن کافی دانسته است ؛ یکم ـ ذکر نقاط مبدأ و مقصد؛ دوم ـ چنان چه نقاط مبدأ و مقصد در سرزمین یک طرف متعاهد معظم واقع باشد و یک یا چند توقف در سرزمین یک دولت دیگر پیش بینی شده باشد ذکر حداقل یکی از توقف های مزبور؛ سوم ـ شرحی خطاب به فرستنده کالا به این مضمون که چنان چه مقصد حمل و نقل کشوری غیر از کشور مبدأ باشد یا در چنین کشوری توقفی برای آن پیش بینی شده باشد در آن صورت حمل و نقل مشمول کنوانسیون ورشو بوده و میزان مسئولیت در صورت ورود خسارت یا مفقود شدن کالا بر طبق آن معین خواهد شد."