چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه ی الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با اختلال
اوتیسم از دیدگاه معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 55 دانش آموز با اختلال
اوتیسم پس از بررسی ملاکهای ورودی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب
شدند. برای سنجش الگوهای پردازش حسی از نیمرخ حسی دان فرم مدرسه و برای ارزیابی کارکردهای
اجرایی از سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی
)توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد( و برای استنباط از داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل
رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین الگوهای پردازش حسی با کارکردهای اجرایی رابطه
منفی معنیدار وجود دارد. با استناد به یافته های این پژوهش میتوان پیشنهاد کرد که از مداخله های پردازش
حسی بهنگام برای بهبود کارکردهای اجرایی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"Leekam, Nieto, Libby, Wing Gould 7.
0/76 کنترل هیجانی ٠/٨٤ ٠/٤٧ آغازگری ٠/٨١ ٠/٥٢ حافظه کاری ٠/٧٠ ٠/٧١ برنامه ریزی-سازمان دهی ٠/٧٣ ٠/٦٥ سازمان دهی مواد ٠/١٢ ٠/١٥ نظارت ٠/٧٧ ٠/٥٨ تنظیم رفتاری ٠/٧٢ ٠/٦٦ فراشناخت ٠/٥٤ ٠/٩٣ کارکرد اجرایی ٠/٥٦ ٠/٩٠ ثبت 0/95 0/51 حس جویی ٠/٥٤ ٠/٩٢ حساسیت ٠/٩٩ ٠/٢٧ اجتناب ٠/٧١ ٠/٦٨ داده های جدول ١ نشان میدهد که متغیرهای پژوهش توزیع طبیعی دارند و میتوان از آزمون های پارامتریک استفاده کرد، به همین منظور از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .
بنابراین معادله ی پیش بین فراشناخت بر اساس متغیرهای پیش بینی کننده با توجه به ضرایب ستون B به صورت زیر است : ٠/٤٧- (حس جویی) (ثبت ) ٠/٨١ - ١٥٠/٣٦ = فراشناخت بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر جزء اولین پژوهش ها در زمینه تعیین رابطه الگوهای پردازش حسی با کارکرد اجرایی بود و تاکنون پژوهشی به بررسی این دو متغیر نپرداخته است تا از نتایج آن در استدلال بالینی برای اولویت بندی مداخله های مفید و موثر استفاده شود.
علت اینکه دو متغیر حساسیت و اجتناب از مدل رگرسیون حذف شده این است که واریانس مشترک با متغیرهای پیش بین دیگر (ثبت و حس جویی) دارند و بنابراین واریانسی که از کارکرد اجرایی به تنهایی تبیین میکنند از لحاظ آماری معنادار نیست .
Relationship between social competence and sensory processing in children with high functioning autism spectrum disorders.
Sensory processing abilities and their relation to participation in leisure activities among children with high-functioning autism spectrum disorder."