چکیده:
اين پژوهش باهدف تعيين ميزان تاثير استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي بر يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان صورت پذيرفت. روش تحقيق شبه آزمايشي بوده و در آن از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده است. جامعه تحقيق كليه فراگيران زبان انگليسي در رده سني 14 تا 18 سال آموزشگاه هاي زبان انگليسي شهرستان ساري بوده است. حجم نمونه براي اين پژوهش در دو گروه كنترل و آزمايش، 30 نفر درنظرگرفته شده است. 15 نفر در گروه كنترل و 15 نفر نيز در گروه آزمايش حضور داشتند. انتخاب اين حجم نمونه از طريق نمونه گيري هدفمند بوده است. به دانش آموزان گروه آزمايش از طريق روش هاي آموزش معمولي و شبكه اجتماعي مجازي اسكايپ و به دانش آموزان گروه كنترل به صورت روش هاي آموزشي معمولي و بدون استفاده از شبكه اجتماعي مجازي آموزش داده شد. براي گردآوري اطلاعات از سوالات استاندارد كتاب مربوطه استفاده شد. به منظور بررسي فرضيه هاي پژوهش از روش هاي استنباطي تحليل كوواريانس چند متغيري، آزمون لوين، تحليل كوواريانس و آزمون كولموگروف – اسميرنف استفاده شده است. يافته هاي پژوهش نشان داده است كه آموزش از طريق شبكه اجتماعي مجازي اسكايپ بر ميزان يادگيري سه مهارت شنيداري، گفتاري و درك مطلب دانش آموزان تاثير مثبت داشته است و درواقع نتايج حاصله وجود تفاوت معني داري را در استفاده از شبكه اجتماعي مجازي نسبت به آموزش از طريق روش هاي سنتي و معمول در يادگيري اين سه مهارت زباني تاييد كرد؛ اما در خصوص تاثير شبكه هاي اجتماعي مجازي بر مهارت نوشتاري دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل تفاوت معني داري ملاحظه نشد. درمجموع استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي بر ميزان يادگيري زبان انگليسي دانش آموزان تاثير معني داري داشته است.
خلاصه ماشینی:
"(خانی و منفرد،٢٠١٢) برای بررسی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی به طور خلاصه به برخی پژوهش هایی که موضوعی مرتبط دارند اشاره میگردد: مالکی (١٣٨٩) در پایان نامه خود تأثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحله ای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه بر یادگیری، یادداری 25 و انگیزش دانشجویان را موردبررسی قرار داده بود که نتایج نشان داد که میزان یادگیری، انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی بایبی آموزش دیده اند به طور معناداری بیش از دانشجویانی است که با الگوی طراحی آموزشی گانیه آموزش دیده اند.
جنی وانگ ٣ (٢٠١٣) در پژوهش خود تحت عنوان آنچه اساتید آموزش عالی نیاز دارند که در مورد دانش آموزان امروز بدانند: شبکه های اجتماعی برخط به طور خاص بر روی معروف ترین سایت رسانه اجتماعی یعنی فیس بوک تمرکز کرده و به بررسی ویژگی تعامل یادگیری دانش آموز مرتبط با فعالیت فیس بوک پرداخته است .
در خصوص وظیفه معلم در این کلاس ها باید گفت که چون برگزاری کلاس از طریق شبکه های اجتماعی مجازی به صورت برخط است لذا معلم بایستی تمام مواد آموزشی را از قبل آماده کرده باشد و همچنین می تواند بعضی از مواد آموزشی مانند نمونه سؤالات و تصاویر را در وبلاگ یا سایت خود بارگذاری کند و یا با دیگر دانش آموزان به اشتراک بگذارد و در حین کلاس دانش آموزان از آن ها استفاده کنند.
البته از آنجاییکه این پژوهش مربوط به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در درس زبان انگلیسی بوده است ، پیشنهاد می شود تأثیر یادگیری دانش آموزان از این طریق بر سایر دروس نیز سنجیده شود."