چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوههای فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) باسازگاری (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) دانشجویان دانشگاه میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که از بین آنها 182 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شیوههای اقتدار والدینی و سازگاری دانشجویان دانشگاه استفاده گردید. نتایج تحلیل همبستگی ساده نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، شیوه تربیتی آزادگذارانه و اقتدارگرایانه مادری و پدری به طور مثبت و استبدادگرایی مادری و پدری به طور منفی با سازگاری کلی و سازگاری تحصیلی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر و آزادگذاری پدر به طور مثبت با سازگاری اجتماعی دانشجویان رابطه داشتند. اقتدارگرایی مادر و اقتدارگرایی پدر رابطه مثبت با سازگاری عاطفی و استبدادگرایی مادر و استبدادگرایی پدر رابطه منفی با سازگاری عاطفی داشتند. اقتدارگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، و آزادگذاری پدر با تعهد به هدف رابطه مثبت و استبدادگرایی پدر با تعهد به هدف رابطه منفی داشتند. نتایج تحلیل همبستگی چندگانه با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که قویترین رابطه مجموعه متغیرهای پیشبین با مجموعه متغیرهای ملاک، بین سبک تربیتی پدری مقتدر از متغیرهای مستقل و سازگاری تحصیلی از متغیرهای وابسته میباشد.
خلاصه ماشینی:
رابطه شیوههای فرزندپروری والدین و سازگاری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز سیروس عالیپور بیرگانی 1 چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه متغیرهای شیوههای فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) با سازگاری (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) دانشجویان دانشگاه میباشد.
این الگو نشان میدهد که روابط بعدی جوانان با والدینشان چگونه با توانایی آنها برای کنار آمدن با فشارهای هنجاری مثل - Arnett - emerging adults - Youniss & Smollar - Weidman انتخابهای شغلی، ارزشها و ترجیحات سبک زندگی در رابطه است.
ضرایب همبستگی ساده بین متغيرهاي پیشبین، شیوههای فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر) و متغيرهاي ملاک، سازگاری دانشجویان با دانشگاه (اجتماعی، عاطفی، تعهد به هدف و تحصیلی) که با روش همبستگي ساده پيرسون محاسبه گردیده، در جدول 2 ارائه شده است.
Abstract The present study was conducted to investigate the relationship between meta-cognitive beliefs and social acceptance versus preparation for drug addiction among the students of Razi University of Kermanshah.
Keywords: attention deficit hyperactivity disorder, cognitive- behavioural therapy The Relationship of Attachment Styles with Depression and Life Satisfaction with Mediating Role of Social Support and Optimism in Female Students of SCU By: A.
Abstract The present study investigated the relationship of secure and insecure avoidant attachment styles with depression and life satisfaction with mediating role of optimism and social support among female undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz.