چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی با خودناتوانسازی تحصیلی و مقایسه شیوههای فرزندپروری از لحاظ متغیر اخیر در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای شهرستان بهبهان بود. جامعهی آماری این پژوهش را تمام دانشآموزن دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهرستان بهبهان، در سال تحصیلی 90-1389، تشکیل داده است. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 353 نفر، با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای شامل 175 دانشآموز پسر و 178 دانشآموز دختر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای خودناتوانسازی تحصیلی (A-SH)، اقتدار والدین (PAQ) و شخصیت نئو (FF-I) استفاده شد. در ضمن، برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و رگرسیون چندگانه به دو روش ورود مکرر و مرحلهای استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین شیوههای مختلف فرزندپروری از لحاظ متغیر خودناتوانسازی تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. بر اساس نتایج رگرسیون چندگانه، با استفاده از روش ورود مکرر، مشخص شد که حدود 16% از واریانس خودناتوانسازی تحصیلی توسط متغیرهای شخصیتی تبیین میشوند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از روش مرحلهای نشان داد که فقط دو ویژگی شخصیتی روانرنجورخویی و باز بودن نسبت به تجربه توانایی پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی را دارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
نگرشها و باورهای دانشآموزان در زمینه استعداد و پیشرفت یا - Covington - self-worth - Lung Hang, Chia Huei, Ying Hwa, Meng Shyan, & Shang Hsueh - Zuckerman & Tsai - Midgley & Urdan - Dupree Shilelds عدم پیشرفت تحصیلی خود و توانایی یا عدم توانایی در مواجه با یادگیری موضوعی است که نقش تربیتی والدین و اطلاع یا عدم اطلاع کافی از چگونگی کاربرد شیوههای تربیتی مناسب در مورد فرزندانشان را تبیین میکند.
- neuroticism - depression - anxiety - Kiefer & Knee - Nurmi, Weary, & Williams - Ross, Canada, & Rausch - Petar, Snezana, & Dusanka - impulsiveness - self-consciousness - conscientiousness - competence - self-discipline به دلیل ابهام در مورد تأثیر سایر ویژگیهای شخصیتی بر خودناتوانسازی، در این پژوهش ارتباط بین خودناتوانسازی و شخصیت در یک سطح کلیتر توسط پنج ویژگی بزرگ شخصیتی بررسی شده است.
این روش گذشتهنگر است و سعی دارد از علت به معلول احتمالی پی ببرد و معلوم کند که آیا شیوههای فرزندپروری در استفاده دانشآموزان از راهبردهای خودناتوان سازی تحصیلی تأثیر دارد یا نه؟ همچنین، به منظور اندازهگیری و بررسی روابط بین متغیر ویژگیهای شخصیت و خودناتوانسازی تحصیلی از روش همبستگی ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
مادههای این پرسشنامه برای اندازهگیری سه شیوه مقتدرانه (10 ماده)، مستبدانه (10 ماده) و سهل گیرانه (10 ماده) توسط بیوری 5 (1991) بر مبنای نظریه شیوههای فرزند پروری دیانا - Academic Self - Handicapping Scale - Patterns of Adaptive Learning Scale - Kaplan & Middleton - Parental Authority Questionnaire - Buri بامریند تنظیم شده است (عزیزی و بشارت، 2011).