چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهیی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیلهی 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند. در این پژوهش، برای تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شده است. نتیجههای به دست آمده نشان داد، به جز هوش شناختی، متغیرهای هوش هیجانی، خلاقیت، شخصیت و راهبردهای انگیزشی یادگیری، و همچنین ترکیب خطی این متغیرها، پیشبینهای بروز استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهیدچمران میباشند.
خلاصه ماشینی:
آزمودنیهای این پژوهش را 204 دانشجوی عادی و 197 دانشجوی استعدادهای درخشان تشکیل میدهند، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهيی از بین دانشجویان عادی و استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران انتخاب شدند و به وسیلهي 5 مقیاس، شامل: آزمون هوشی کتل، آزمون خلاقیت عابدی، فرم کوتاه مقیاس شخصیتی نئو، آزمون هوش هیجانی بار-آن و پرسشنامهي راهبردهای انگیزشی یادگیری مورد سنجش قرار گرفتند.
نتیجهي تحلیل دادههاي آنان از 172 مطالعه با مجموع 53452 آزمودنی نشان داد که هوش با سرعت - talented students - Mayer & Salovey - Bar-On - Caruso - self-regulation - Pintrich - DeGroot - Sheppard & Vernon فکر همبستگی معنیدار دارد؛ همچنین، این که در سن جوانی، نسبت به سن کودکی و بزرگسالی، سرعت پردازش اطلاعات بیشتر است.
گراس و جان 6 (2002) گزارش نمودند که اکثر دانشآموزان تیزهوش و با - Krista Muis - Shaunessy, Suldo, Hardesty, & Shaffer - Batey - Gibson, Folley, & Park - Lee & Oiszewski - Gross & John استعداد، نسبت به همسنهاي خود، دارای سازگاری مثبتتری بودند.
لذا، این پژوهش به بررسی متغیرهای شناختی، انگیزشی و شخصیتی به عنوان پیشبینهاي بروز - Schwean - Saklofske - Widdifield-Konkin - Parker - Kloosterman - Chamorro, Moutafi, & Furnham - Raven - Goff - Ackerman استعدادهای درخشان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران پرداخته است.