چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تاثير تمرينات حسي ـ حركتي بر بهبود نارسانويسي كودكان مي باشد. جهت انجام پژوهش، از بين 218 دانش آموز دختر نه تا 11 سال، تعداد 40 نفر كه توسط ارزش گذاري سه داور آگاه به اصول نگارش خط فارسي، كم ترين امتياز را در آزمونتشخيص نارسا نويسي كسب نمودند، انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه كنترل و آزمايش قرار گرفتند.گروه آزمايش، تمرينات حسي ـ حركتي را به مدت چهار ماه (دو جلسه در هفته و هر جلسه 45 دقيقه) اجرا نمود، اما گروه كنترل تمرين خاصي را در اين مدت انجام نداد. پس از پايان مداخله،آزمون تشخيص نارسا نويسي مجدداً براي هر دو گروه اجرا گرديد. تجزيه و تحليل داده ها نيز به وسيله تحليل واريانس مختلط دو عاملي و آزمون تي هم بسته صورت پذيرفت. نتايج نشان مي دهد كه پس از مداخله، نارسانويسي شركت كنندگان گروه تجربي به طور معناداري (0/003=P) بهبود يافته است؛ بنابراين، مي توان گفت مداخله تمرينات حسي ـ حركتي، روش موثري در رفع بد خطي مي باشد.
خلاصه ماشینی:
فرض موردتوجه این نظریه مانند Graham Delacato Deman نظریههای قبلی این است که میتوان از حرکت برای بهبود و توسعۀ مهارتهای شناختی و ادراکی و درمان کودکان دارای اختلالات یادگیری استفاده نمود (24).
همچنین، در پژوهشی که رمضانی و همکاران (1392) درزمینۀ Corsini Berninger, Beverly مقایسۀ نارسانویسی دانشآموزان عادی و دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام دادند نشان داده شد که اختلاف مشاهدهشده بین دو گروه معنادار میباشد (11).
در پژوهش حاضر نیز از یک دورۀ چهار ماهۀ تمرینات حسی ـ حرکتی دلاکاتو استفاده شد و یافتهها نشان داد که این روش در بهبود اختلالات نوشتاری مؤثر بوده است.
پیام مقاله: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که انجام تمرینات حسی ـ حرکتی باعث بهبود دستخط کودکان میشود.
Difficulties in speech and reading in children: A new approach in prevention, recognition and treatment of nerve growth and organization.
Comparison of coherence in the written language Farsi Tehran's normal students and students with learning disabilities.
Frequency of reading, math, and writing disabilities in children with clinical disorders.
New way to treat children with reading disorders.
The effect of sensory stimulation on motor skills and attention in children with learning disabilities.
Prevention and intervention of writing difficulties for students with learning disabilities.
Associate Professor of Motor Behavior, University of Isfahan Received: 2015/05/20 Accepted: 2016/04/10 Abstract The aim of this study was to investigate the effect of sensorimotor training on dysgraphia of 9- to 11-year-old female students.