چکیده:
هدف از اين پژوهش، مقايسه دو روش تمريني براي ايجاد انعطافپذيري حركتي در مهارت پرتاب آزاد بسكتبال ميباشد. بدينمنظور، 12 نفر از دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد انتخاب شدند و بهصورت تصادفي به دو گروه متغير و ثابت تقسيم گرديدند. شايانذكر است كه افراد پس از پيشآزمون به تمرين مهارت مربوطه پرداختند؛ بدينشكل كه گروه متغير در طول تمرين ميبايست هر بار بهصورت تصادفي توپ را از بالاي مانعي با ارتفاع متفاوت پرتاب ميكرد، اما براي گروه ثابت، ارتفاع مانع همواره ثابت بود. علاوهبراين، پس از هفت روز تمرين متوالي، آزمودنيها دو آزمون انتقال و يادداري را انجام دادند كه يكي مشابه با شرايط گروه ثابت و ديگري مشابه با شرايط گروه متغير بود. اين آزمونها يك هفته بعد نيز تكرار شدند. نتايج نشان ميدهد كه عملكرد آزمودنيها در طول مرحله اكتساب پيشرفت معناداري داشته است، اما بين گروهها در آزمونهاي انتقال و يادداري فوري و تاخيري، تفاوت معناداري مشاهده نميشود. بهنظر ميرسد كه تمرين گونههاي مختلفي از يك تكليف، فايدهاي براي ايجاد انعطافپذيري در حركت ندارد.
خلاصه ماشینی:
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد تاریخ دریافت:02/09/1393 تاریخ پذیرش:25/06/1394 چکیده هدف از این پژوهش، مقایسۀ دو روش تمرینی برای ایجاد انعطافپذیری حرکتی در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال میباشد.
شایانذکر است که افراد پس از پیشآزمون به تمرین مهارت مربوطه پرداختند؛ بدینشکل که گروه متغیر در طول تمرین میبایست هر بار بهصورت تصادفی توپ را از بالای مانعی با ارتفاع متفاوت پرتاب میکرد، اما برای گروه ثابت، ارتفاع مانع همواره ثابت بود.
استدلال آنها این بود که اگر تمرین راهحلهای مختلف برای رسیدن به یک هدف موجب بروز انعطافپذیری شود؛ لذا، گروههای متغیر (گروه دوم و سوم) میبایست عملکرد بهتری در شرایط اجرا تحت راهحلهای مختلف داشته باشند.
یافتهها نشان داد که گروه ثابت ـ هم در آزمون با مانع ثابت و هم با مانع متغیر ـ عملکرد بهتری از خود نشان داده است؛ لذا، آنها استدلال کردند که احتمالا برای بهوجودآوردن انعطافپذیری در حرکت، یادگیری یک پارامتر مرتبط با هدف تکلیف نسبت به تمرین با گونههای مختلفی از تکلیف مفیدتر میباشد (7،13).
همچنین، بهمنظور انجام تکلیف موردنظر از یک تخته و توپ استاندارد بسکتبال استفاده شد و جهت ایجاد گونههای مختلفی از تکلیف، دو ستون میلهای شکل در فاصلۀ یک متری از نقطۀ پرتاب قرار داده شد که بین این دو ستون، یک میله در ارتفاعات خاصی بهعنوان مانع قرار میگرفت.
نتایج نشان داد که گروه ثابت در مرحلۀ اکتساب بهتر از گروه متغیر عمل کرده است، اما بین این دو گروه در هیچکدام از آزمونهای انتقال و یادداری تفاوت منعاداری وجود ندارد.
Movement variability and skill level of various throwing techniques.
Motor learning through induced variability at the task goal and execution redundancy levels.