چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر بر ادراک عمق و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار می باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی دانشجویان دختر دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند که ازاین میان، 30 نفر (با میانگین سنی 38 / 1 ± 47 / 20 سال) به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند. شایان ذکر است که پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی انجام شد. ابتدا از تمامی آزمودنی ها پیش آزمون ادراک عمق (آزمون گر الکتریکی ادراک عمق) و حافظۀ فضایی (با استفاده از دستگاه حرکت خطی) به عمل آمد. سپس، آزمودنی ها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (بدون حضور تماشاگر) ( 15 نفر) و تجربی (با حضور تماشاگر همجنس) (15 نفر) تقسیم شدند. قابلذکر است که شاخص ضربان قلب برای سنجش سطح انگیختگی آزمودنی ها مورداستفاده قرار گرفت. همچنین، پس
از اعمال مداخلۀ مربوط به گروه تجربی، از شرکت کننده ها پس آزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس در ادراک عمق نشان میدهد که بین ادراک عمق دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد( P=0.001 ) به عبارت دیگر، افزایش سطح انگیختگی (حضور تماشاگر همجنس)موجب افزایش خطای ادراک عمق آزمودنی ها شده است. تحلیل کوواریانس در حافظۀ فضایی نیز بیانگر این است که گرچه محیط انگیزشی سبب افزایش خطای حافظۀ فضایی شده است، اما بین انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار در گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد ( p=0.1 )؛ لذا، پیشنهاد میشود با توجه به تضعیف ادراک عمق از طریق افزایش میزان انگیختگی، ورزشکاران از راهبردهای مؤثر و مناسب کنترل میزان انگیختگی بهره مند گردند.
خلاصه ماشینی:
تحلیل کوواریانس در حافظۀ فضایی نیز بیانگر این است که گرچه محیط انگیزشی سبب افزایش خطای حافظۀ فضایی شده است، اما بین انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر و حافظۀ فضایی دانشجویان دختر ورزشکار در گروه تجربی و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (p=0.
در ایران نیز هیچ پژوهشی دراینزمینه روی انسان انجام نشده است؛ بنابراین، با توجه به اهمیت جهتیابی فضایی و حافظۀ فضایی در اکثر ورزشها و نیز تأثیر حضور تماشاگران بر کیفیت عملکرد ورزشکاران و نتایج ضدونقیض مطالعات دراینزمینه، پژوهشگر بر آن شد تا با ایجاد یک محیط انگیزشی (حضور تماشاگر)، اقدام به افزایش انگیختگی در آزمودنیها نماید و تأثیرات احتمالی آن را بر حافظۀ فضایی موردارزیابی قرار دهد؛ لذا، پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که آیا انگیختگی ناشی از حضور تماشاگر میتواند در ادراک عمق و حافظۀ فضایی اختلال ایجاد نماید؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمهتجربی میباشد که با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و با گروه کنترل انجام شده است.
استناد به مقاله The Effect of Spectator – induced Arousal on Depth Perception and Spatial Memory in Female Student Athletes E.
Assistant Professor at Tehran University Received Date: 2015/11/14 Accepted Date: 2016/03/08 Abstract The purpose of the present research was to investigate the effect of spectator-induced arousal on depth perception and spatial memory in female athlete’s students.