چکیده:
اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفّقیت تحصیلی دانشآموزان به گستردگی بررسیشده است، با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش توصیفی- همبستگی، تعداد 375 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 93-1392 به همراه یکی از والدینشان به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه درگیری تحصیلی والدین (بر اساس گزارش والدین)، پرسشنامه درگیری والدین (بر اساس گزارش دانشآموز)، مقیاس انگیزش تحصیلی، مقیاس رفتاری (خرده مقیاس درگیری دانشآموزان) و پیشرفت تحصیلی در مورد آنها اجرا گردید. دادههای پژوهش حاضر به کمک نرمافزار آماری SPSS22 و Lisrel و با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز میتوانند میانجی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان باشند. بعلاوه، مدل پژوهش بهصورت قابل قبولی با دادهها برازش دارد. در مجموع، نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت ارتباط و درگیری والدین در فعالیتهای تحصیلی دانشآموزان تأکید دارد. بعلاوه، درگیری تحصیلی والدین، پیشرفت تحصیلی بیشتری را بواسطه انگیزش و درگیری تحصیلی دانشآموز در پی دارد.
خلاصه ماشینی:
اگرچه تعریفهای زیادی از درگیری والدین 6 ارایه شده است، بهطور کلی میتوان آن را بهعنوان مشارکت فعال والدین در تمام جنبههای رشد اجتماعی، هیجانی و تحصیلی فرزندان توصیف - Grolnick, Price, Beiswenger, & Sauck - Hill & Chao - Fan & Williams - Castro - Wilder - parental involvement کرد (کاسترو و همکاران، 2015).
با وجود این، پژوهشهای دیگر نشان دادهاند که درگیری والدین با سطوح پایینتر - Sanghavi - Fredricks, Blumenfeld, & Paris - Epstein - Topor, Keane, Shelton, & Calkins - Tan & Goldberg - Kuperminc, Darnell, & Alvarez-Jimenez - Jeynes - Hill & Tyson - Scott & Graves - Marchant, Paulson, & Rothlisberg - McNeal پیشرفت رابطه دارد یا اثری بر آن ندارد.
نتایج نشان میدهد که - Izzo, Weissberg, Kasprow, & Fendrich - Sabry - Deci & Ryan - Martin بین درگیری تحصیلی والدین و انگیزش درونی/ بیرونی (براون 1 ، 2011؛ پاوالاکه-ایلی و تیردیا 2 ، 2015؛ فن و ویلیامز، 2010؛ گنزالس-دیهس، وایلمز، دوان-هولبین 3 ، 2005؛ مارچند و همکاران، 2001) و انگیزش خواندن، نوشتن و ریاضیات (پاوالاکه-ایلی و تیردیا، 2015) رابطه وجود دارد.
درگیری دانشآموز در فعالیتهای مدرسه سبب پیشرفت تحصیلی - Brown - Pavalache-Ilie & Tîrdia - Gonzalez-DeHass, Willems, & Doan Holbein - Wigfield, Byrnes, & Eddles - Appleton, Christenson, & Furlong - Greenwood, Horton, & Utley - Chen (اسکینر، زیمر-گنبک و کانل 1 ، 1998)، انتظارات مثبت در مورد توانایی تحصیلی، بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش ترک تحصیل میشود (فن و ویلیامز، 2010).