چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی
رابطه سه صفت تیره شخصیتی با خودافشاگری اینترنتی در دانشجویان میباشد. جامعه
آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که از بین
آنها 375 نفر (175 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای نسبتی، انتخاب و به پرسشنامه خودافشاگری اینترنتی (نگرشها و ایدهها، علایق و
سلایق، کار یا مطالعه، پول و دارایی، شخصیت و ظاهربدنی) و سه صفت تیره شخصیتی
(خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی) پاسخ دادند.دادههای پژوهش، با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام
تجزیه و تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ماکیاولیسم با سه
زیرمولفه خودافشاگریِ اینترنتی شامل کار یا مطالعه، شخصیت، ظاهربدنی و خودافشاگری
اینترنتی کل و بین صفت شخصیتی جامعه ستیزی با زیرمولفه ظاهربدنی و خودافشاگری
اینترنتی کل همبستگی مثبت وجود دارد. بین صفت شخصیتی خودشیفتگی با زیرمؤلفههای
علایق و سلایق، کار یا مطالعه، شخصیت و خودافشاگری اینترنتی کل همبستگی مثبت وجود
دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه گام
بهگام نشان داد که از بین سه صفت شخصیتی تیره، دو صفت خودشیفتگی و ماکیاولیسم، به ترتیب قویترین پیشبینیکنندههای
خودافشاگری اینترنتی است. با توجه به نتایج این پژوهش، نقش دو صفت شخصیتی تیره،
خودشیفتگی و ماکیاولیسم در خودافشاگری اینترنتی مورد تأیید قرار گرفت، این یافته
میتواند در پی بردن به علایق و ویژگیهای شخصیتی افراد با خودافشاگریی بالا در
فضای مجازی و افزایش آگاهی و پیشگیری از برخی سودجوییهای این افراد به کاربران
اینترنتی به ویژه دانشجویان کمک کند.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی میباشد که از بین آنها 375 نفر (175 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای نسبتی، انتخاب و به پرسشنامه خودافشاگری اینترنتی (نگرشها و ایدهها، علایق و سلایق، کار یا مطالعه، پول و دارایی، شخصیت و ظاهربدنی) و سه صفت تیره شخصیتی (خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی) پاسخ دادند.
با توجه به ماهیت ارتباطی و اجتماعی شبکههای مجازی، اخیرا سهم ویژگیهای شخصیتی در نوع استفاده کاربران از این فضای مجازی مورد توجه محققان قرار گرفته است (سامنر، بایرز، بوچور و پارک 7 ، 2012)، در این راستا بیشتر پژوهشها به ارتباط بین ویژگیهای پنج عامل شخصیتی و خودافشاگری اینترنتی پرداخته و سازههای شخصیتی جامعه ناپسند کمتر - Self- disclosure - Atrill - McKenna, Green, & Gleason - Henderson & Gilding - Ben-Ze’ev - Parks & Floyd - Sumner, Byers, Boochever, & Park مورد توجه بوده است (سامنر و همکاران، 2012).
در پژوهشی، بوچور 7 (2012) دریافت افرادی که در آزمون خودگزارشی جامعهستیزی نمرات - Hare - Visser, Pozzebon, Bogaert, & Ashton - Carpenter - Ong, Ang, Lim, Goh, Lee, & Chua - Jones, Nickel, & Schmidt - Dingler-Duhon, & Brown - Bucher بالایی دارند، در فضای مجازی از کلمات توهینآمیز و کلمات مرتبط با خشم که همگی نشاندهنده نقص در هیجانات و میزان پایین توافقپذیری است، استفاده میکنند.
علاوه بر این، نبود رابطه بین خودافشاگری و نمره بالا در صفت جامعهستیزی میتواند ناشی از مشکل در ایجاد همدلی و فقدان همدلی (هیر، 2003) و خوددار بودن (کاپلان 4 ، 2007، ترجمه فرزین - Singelton & Vacca - Arvan - Sherry, Hewitt, Besser, Flett, & Klein - Kaplan رضاعی، 1392) در روابط بین فردی افراد جامعه ستیز باشد.