چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی آسیبهای فضای مجازی در بین دانشجویان دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی شهر یزد میباشد. به این منظور، جهت شناسایی آسیبهای فضای مجازی از ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی- عبادی و روانی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهید صدوقی در شهر یزد میباشند که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی ۴۲۷ نفر نمونه از دانشجویان انتخاب شدند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته است که دارای ۳۰ سوال بسته پاسخ، ۲ سوال باز پاسخ و هم چنین یک سوال برای اولویتبندی راهکارها میباشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و همچنین تحلیل واریانس با اندازه های تکراری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از وسایل موثر در فضای مجازی در ابعاد خانوادگی، تحصیلی، سازگاری، اعتقادی- عبادی و روانی دانشجویان تاثیر منفی دارد، همچنین از این وسایل (اینترنت، بازی های رایانه ای، تلویزیون، ماهواره و موبایل)، بیشترین آسیب متعلق به موبایل و کمترین آسیب متعلق به بازی های رایانه ای است. بنابراین، یافته های تحقیق نشان می دهد که دشمنان قصد دارند به طور نهان به زیربناهای سرزمین ما آسیب وارد کنند. آنها وضعیت تحصیلی، سازگاری و حتی اعتقادات و معنویت جوانان و دانشجویان را نشانه رفته اند تا زمینه تغییر رفتار و فروپاشی از درون را فراهم سازند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١٢- آزمون های چندمتغیری در مورد سؤال سوم آزمون های چند ارزش F درجه آزادی درجه آزادی معناداری متغیری فرضیه خطا آزمون پیلایی ٠/١٩٠ ٢١/١٧ ٤ ٣٦٠ ٠/٠٠٠١ لامبدای ویلکز ٠/٨١٠ ٢١/١٧ ٤ ٣٦٠ ٠/٠٠٠١ 360 4 هتلینگ ٠/٢٣٥ ٢١/١٧ 0/0001 360 4 آزمون ری ٠/٢٣٥ ٢١/١٧ 0/0001 پس از آنکه آزمون آماری مشخص کرد که بین استفاده از آسیب ها و اثرات منفی استفاده از وسایل فضـای مجـازی در ارتباط با بعد سازگاری دانشجویان تفاوت معنادار وجود دارد، از آزمون بنفرونی برای مقایسه های زوجی اسـتفاده گردید، که نتایج در جدول ١٣ ارائه گردیده است .
جدول ١٦- آزمون های چند متغیری درمورد سؤال پنجم آزمون های چند متغیری ارزش F درجه آزادی فرضیه درجه آزادی خطا معناداری آزمون پیلایی لامبدای ویلکز هتلینگ آزمون ری 0/159 0/841 0/188 0/188 17/33 17/33 17/33 17/33 4 4 4 4 368 368 368 368 0/0001 0/0001 0/0001 0/0001 پس از آنکه آزمون آماری مشخص کرد که بین استفاده از آسیب ها و اثرات منفی استفاده از وسایل فضـای مجـازی در ارتباط با وضعیت روانی دانشجویان تفاوت معنادار وجود دارد، از آزمون بنفرونی برای مقایسه های زوجی استفاده گردید، که نتایج در جدول ١٧ ارائه گردیده است ."