چکیده:
یکی از شیوههای پیچیدۀ تفکّر و بیان معانی، نماد است. این شیوه نقش مهمی را در آفرینش آثار ادبی و بیان اندیشههای ناگفتنی شاعر ایفا میکند. ریشۀ چنین رویکردی، در اوضاع سیاسی و اجتماعی موجود و تجربههای شخصی شاعر و گرایشهای فکری و فلسفی او نهفتهاست. هواری (1938 ت) شاعر معاصر فلسطین است و شعر او فرزند پایداری در سرزمینهای اشغالی که با اوضاع و احوال جاری آن پیوند مستقیمی دارد. او با توجه به اوضاع پیرامونی و اختناق حاکم، از نماد برای بیان درد و رنج مردم فلسطین و اندیشههای پایداری خود بهره بردهاست. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش استقرایی و تحلیلی، عناصر نمادین در سه دیوان مرایا الیاسمین (1998)، ماقاله الغیم للشجر (2000)، لاتکسر النای (2006) بررسی شدهاست. این نمادها در هشت عنوان دستهبندی و دلالتهای معنایی و مضامین مربوط در قالب جدولهایی به طور مستند ارائه شدهاست. نتایج یافتهها نشان میدهد که نمادهای شاعر، اغلب دو مفهوم کلّی را افاده میکند: 1. اشغال سرزمین و ملزومات آن؛ 2. ایستادگی و مقاومت با تمام امکانات.
Using symbols is one of the most complicated methods of thinking and expression of meanings. It plays an important role in creating a literary work and expressing the poet's inexpressible ideas. Such an approach is rooted in the existing socio-political situations، the poet's personal experiences and his intellectual and philosophical tendencies. Hawari (1938) is a contemporary Palestinian poet whose poetry was born through Palestinian resistance in the occupied territories and is directly linked with its current situation. Concerning about suffocating environment and ruling repression، he has used symbols to express the suffering of Palestinian people and to express his ideas of resistance. Symbolic elements in his three divans:"Meraya Alyasmin" (1998)، "Maqalah Alghym Alshajar" (2000) and "Latakasar Alnay" (2006) are studied in present research through an inductive – analytic method. The symbols are classified in 8 categories and their implied meanings and corresponding themes are documented in tables. The results show that the symbols of the poet often express two general concepts: a) occupation of his country and its requirements; and، b) standing and resistance with all facilities.
خلاصه ماشینی:
اما مقالاتی مـرتبط با موضوع و روش و دوره زمانی پژوهش انجام شده که مهم ترین آن ها عبارت اند از: علـی سلیمی و اکرم چغازردی (١٣٨٨) در مقاله «نمادهای پایداری در شعر معاصر مصـر (مطالعـه موردپژوهانه : امل دنقل )» در شماره ١ نشـریه ادبیـات پایـداری کرمـان ، کبـری روشـنفکر، مرتضی زارع برمی و حسینعلی قبادی (١٣٩٠) در مقاله «گستره عناصر نمـاد و اسـطوره در اشعار سمیح القاسم و حسن حسینی» در شماره ٦ مجله جستارهای زبانی، نرگس انصـاری (١٣٩٢) در مقاله «نمادپردازی در شعر مقاومت جواد جمیل » در شـماره ٢٨ مجلـه انجمـن ایرانی زبان و ادبیات عربی، حامد صدقی و مرتضی زارع برمـی (١٣٩٣) در مقالـه «تحلیـل نمادهای اعتراض در ادبیات معاصر عراق براساس اشعار حسن السنید» در شماره ٣٠ مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیـات عربـی، و نیـز مقالـه «جسـتاری در شـعر پایـداری لبنـان و فلسطین » از ضیاءالدین ترابی در شماره ٤١ مجله سوره (١٣٨٧: ١٢١) به طبع رسیده کـه در آن ترجمه قطعه کوتاه «بیست وسه گل » هواری دیده میشود و موسـی بیـدج نیـز همـان قطعه را در روزنامه رسالت (بیدج ، ١٣٨٩، شماره ٧٠٣٤: ١٩) ترجمه و چاپ کرده است .
باران در برخی اشعار، نماد رحمت و حکمت و رمز «انفتـاح و گشـایش » (الحمیـری، ١٩٩٩: ٣٢٨) است ، اما هواری در شعر «أبوعبدالله الصغیر یعود شاهرا عـاره » آن را نمـاد درد و رنـج و مرگ در غزه و نیز نمادی برای تمام سرزمین فلسطین دانسته است : «غزة تکتنز الآن بأمطار/ لاتشبه أمطار́ک» (هواری، ١٩٩٨: ٤١)؛ یعنی: ای غزه !