چکیده:
امروزه سرنوشت کشورها کاملا با تحولاتی که در عرصه فرهنگ در سطوح ملی و فراملی رخ میدهد پیوند خورده است . کشورها و یا به عبارت دقیق تر دولت –ملت ها در جهان متغیر کنونی، وارد فضایی شدهاند که اقدامات و فعالیت هایشان به طور اجتنابناپذیری تحت تاثیر تحولات عرصه فرهنگ قرار دارد. اگر چه بخشی از تحولات عرصه فرهنگ و سایر تحولات مرتبط با آن برای دولت –ملت ها اجتنابناپذیر بوده و آن ها خواه ناخواه مشمول تاثیراتی خواهند بود که در این عرصه رخ میدهد، ولی بخش قابل توجهی از این تحولات قابل درک و پیش بینی بوده و میتوان برای آن برنامه ریزی کرد و تحت تاثیر نظارت و کنترل در آورد و در واقع آن را مدیریت کرد. . هدف این مقاله واکاوی و بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی، البته ازدیدگاه صاحب نظران حوزه ارتباطات و رسانه است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش اجرا همبستگی میباشد. جامعه آماری انتخابی برای این پژوهش ، کلیه اساتید حوزه رسانه و ارتباطات دانشکده صدا و سیما، در نظر گرفته شده است و با توجه به این که تعداد آن ها ٥٠ نفر است ، کلیه اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شده و لذا نمونه گیری هدفمند و کار به صورت تمام شماری صورت گرفته است . نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از پژوهش ، در نظر سنجی ای که از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه به انجام رسید، سیمای ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای طراحی، ساخت وارائه میزگرد های فرهنگی و اجتماعی، سریال های دینی(مذهبی)، برنامه های کودکان و نوجوانان، ترانه و موسیقی و گزارش های ورزشی، همواره با در نظر داشتن ایجاد وحدت و انسجام ملی، زمینه را برای توسعه ارتبلطات بین فرهنگی فراهم ساخته است ؛ و البته ساخت سریال های خانوادگی در این راستا موفق عمل نکرده است .
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به آمار و ارقام به دست آمده از پژوهش ، در نظر سنجی ای که از اساتید حوزه ارتباطات و رسانه به انجام رسید، سیمای ملی جمهوری اسلامی ایران در راستای طراحی، ساخت وارائه میزگرد های فرهنگی و اجتماعی، سریال های دینی(مذهبی)، برنامه های کودکان و نوجوانان، ترانه و موسیقی و گزارش های ورزشی، همواره با در نظر داشتن ایجاد وحدت و انسجام ملی، زمینه را برای توسعه ارتبلطات بین فرهنگی فراهم ساخته است ؛ و البته ساخت سریال های خانوادگی در این راستا موفق عمل نکرده است .
جدول شماره٥: رابطه بین ترانه وموسیقی های رسانه ملی وتوسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی ض ه ستگ س « تانه مس ق ها سانه مل تسعه ات اطات ریب مب ی پیر و نبین ر و و ی ی ی رفهنگ یو و رب بین ضریب همبستگی پیرسون 0/656 ر ی متغیر شاخصهای آماری توسعه ارتباطات بین فرهنگی ترانه و موسیقی های سطح معنی داری یک دامنه 0/000 رسانه ملی تعداد 50 مطابق ارقام مذکور در جدول،ضریب همبستگی این دو متغیر ٠/٦٥٦ و در سطح ٠/٠٠٠ معنی دار است و رابطه مستقیم و مثبت بین دو متغیر وجود دارد.
در پایان می توان چنین اذعان داشت که با توجه به مسئله تعدد اقوام در کشور ایران و اهمیت مقوله امنیت و انسجام ملی و برقراری ارتباط بین خرده فرهنگ های متفاوت، بیشترین توجهات معطوف به رسانه ملی یعنی همان سیمای جمهوری اسلامی ایران است ؛ که به علت سطح پوشش دهی و قابلیت دسترسی برای تمامی افراد جامعه ، توانایی ایجاد بستر توسعه ارتباطات بین فرهنگی را داشته و امروز بیش هر از زمانی این نهاد فرهنگی مورد توجه و توقع مسئولین می باشد."