چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی برنامه آموزش هوش هیجانی و بررسی اثربخشی آن بر کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری انجام شده است. این برنامه در ده جلسه دوساعته و به روش کارگاهی ارائه شده است. این پژوهش در زمره طرحهای شبهتجربی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از نوجوانان دختر تکوالد با مشکلات هیجانی و رفتاری بودند که با افت آزمودنیها، یازده آزمودنی در گروه آزمایشی و دوازده نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. در این پژوهش پرسشنامه رفتاری کودک (CBCL) و فرم خودسنجی نوجوانان (YSR) (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ مینایی، 1390) مورد استفاده قرار گرفته است. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازهگیریهای مکرر نشان داد که با آموزش برنامه هوش هیجانی، مشکلات رفتاری آزمودنیها کاهش یافته، و اثربخشی برنامه تا مرحله پیگیری نیز پایدار بوده است.
خلاصه ماشینی:
طراحي برنامۀ آموزشي هوش هيجاني و مطالعۀ اثربخشي آن در کاهش مشکلات رفتاري نوجوانان تک والد با مشکلات هيجاني و رفتاري Developing an emotional intelligence program and its effectiveness on decreasing behavior problems of adolescents with emotional and behavioral problems that living in single-parent families فرزانه معتمديشارک * Farzaneh Motamedi Shark احمد به پژوه ** Ahmad Beh-Pajooh محسن شکوهييکتا** Mohsen Shokoohi Yekta غلامعلي افروز** Gholam Ali Afrooz باقر غباريبناب ** Bagher Ghobari-Bonab چکيده Abstract اين پژوهش با هدف طراحي برنامۀ آموزش هوش هيجاني و بررسي The purpose of this study was to develop an emotionalاثربخشي آن بر کاهش مشکلات رفتاري نوجوانان تک والد با مشکلات intelligence training program and to evaluate itsهيجاني و رفتاري انجام شده است .
of the study was selected by a purposive samplingmethod and 11 students in the experimental group and در اين پژوهش پرسشنامۀ رفتاري کودک (CBCL) و فرم خودسنجي students in the control group were among the ١٢ نوجوانان (YSR) (آخنباخ و رسکورلا، ٢٠٠١؛ مينايي، ١٣٩٠) مورد adolescents with emotional and behavioral problems استفاده قرار گرفته است .
The instrumentsused in this study included Child Behavior Checklist چندمتغيره با طرح اندازه گيريهاي مکرر نشان داد که با آموزش برنامۀ & Achenbach) ,YSR()and Youth Self Report ,CBCL()هوش هيجاني، مشکلات رفتاري آزمودنيها کاهش يافته ، و اثربخشي The obtained data was .
Brackett, Rivers, Reyes & Salovey 12.
پرسشنامه هاي مبتني بر نظام سنجش آخنباخ 2 در اين پژوهش براي اندازه گيري مشکلات هيجاني و رفتاري از نظام سنجش مبتني بر تجربۀ آخنباخ - فرم پرسشنامۀ رفتاري کودک و فرم خودسنجي نوجوانان استفاده شد که براي سنين يازده تا هيجده سال تهيه شده است .