چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: سازمان یادگیرنده یک آرمان است، آن یک مسیر و راه است، نه یک هدف و مقصد.
یا یادگیری تجربی است. ایده یادگیری از طریق عمل بر « یادگیری از طریق عمل » مبنای سازمان یادگیرنده، ایده
خلاف بسیاری از مفروضات فرهنگی درباره یادگیری بوده است. هدف این پژوهش ارزیابی واحدهای دانشگاه آزاد
اسلامی بر اساس ویژگیهای سازمانهای یادگیرنده و ارایه راهبردهایی برای بهبود آن است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری
پژوهش حاضر روسای واحدها و دانشکدهها، معاونین و مدیران گروه و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
می باشند که از طریق روش نمونه گیری طبقهای تصادفی تعداد ۳۸۵ نفر انتخاب شدند.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد از نظر اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی مولفه های، یادگیری از تجارب
درون سازمانی و یادگیری از تجارب بیرون سازمانی از مولفه های اصلی سازمان یادگیرنده در حد ضعیفی قرار دارد
و از نظر مدیران دانشگاه مولفههای، توانایی حل مساله و یادگیری از تجارب درون سازمانی در حد ضعیفی قرار
دارند.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت موضوع نتایج زیر در جهت تقویت مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد
اسلامی ارایه گردیده است: همگرایی در نگرشها و انگیزه های اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهها، ایجاد
فرصت و موقعیت مناسب برای همفکری و تبادل نظر اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاهها، حمایتهای مالی
ومعنوی کافی از فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه، ایجاد استراتژیها، نظام و ساختار معین برای فعالیتهای علمی و
پژوهشی و استفاده از ملاکهای علمی و حرفه ای در انتخاب و یا انتصاب مدیران دانشگاهی.
Learning organization is a mission; it’s not by
developed country in the entire world used crisis management courses and texts in
university and colleague. To know this you can see Learning organization
management in several natural and disnature Learning organization.
Method: According the importance of topic, learning organization criteria in I.A.U.
this research is applied research. Population is all of the top and middle management
and faculty from I.A.U.in this research use Cochran model to select sample of
population 385 persons.
Finding: The result of research shows, the ideal relationship between an organization
and its knowledge management Program should mirror the pattern of “courtship,”
“engagement”, and “marriage” that occurs in romantic love, and, to a degree, this
already has begun to take shape. After all, we have observed knowledge management
activities in organizations for quite some time. The field of knowledge Management
has its roots in the works of philosophers who spent much effort probing the
epistemological issues of knowledge.
Results: According to the study in this research, suggested: In discussion with senior
managers at the regional offices, we learnt that the regional approach rather than an
organization-wide endeavor gives the
Benefit of shorter lead-time between thought and action. Organization-wide
endeavors take years to be executed owing to the sheer mass of personnel, networks,
and inter-relationships that require management. Regional efforts are substantially
less time-consuming owing to the close-knit ties and commonality found between
local offices. One adverse effect of this strategy was the difficulty in sharing
knowledge beyond the individual regions. Since each region deployed its own tools
and initiatives to capture and store knowledge, exchanges between regions became
Cumbersome, with email as the only viable exchange mechanism