چکیده:
تدریس فکورانه و سبکهای تدریس از عوامل اصلی پیشرفت حرفه ای تدریس به شمار می آیند و معلمان زبان خارجی با سطح بالای تدریس فکورانه و سبکهای تدریس مناسب، می توانند موثرتر تدریس کنند. این پژوهش به منظور بررسی نقش تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان زبان در پیشرفت درسی زبان آموزان انجام شده است. برای تحقق بخشیدن به این امر، هفتاد معلم زبان انگلیسی دوره متوسطه استان قزوین (سوم دبیرستان) در این مطالعه شرکت داده شدند. داده های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه تدریس فکورانه،ترجیحات سبک تدریس معلمان و نمرات نهایی دانشآموزان هر معلم گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معناداری میان تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان وجود دارد. همچنین مشخص شد که از میان شش مولفه تدریس فکورانه معلمان، عوامل عاطفی و اخلاقی به طور معنادار می توانند سبک تدریس معلمان را پیش بینی کنند. در بررسی نقش تدریس فکورانه معلمان و سبک تدریس آنها در دستاوردهای دانشآموزان سطح بالا و سطح پایین،نتایج حاکی از آن بود که عامل اول میتواند دستاوردهای دانشآموزان را پیش بینی کند؛ همچنین اثبات شد که از میان عوامل تدریس فکورانه، عامل فراشناختی میتواند به طور معنادار دستاوردهای دانشآموزان را پیش بینی کند. این پژوهش بیانگر آن است که توجه به عوامل تدریس فکورانه و سبک تدریس معلمان در کلاس های پیش از خدمت و ضمن خدمت معلمان می تواند رشد حرفهای معلمان را موثرتر سازمان دهی کند.
خلاصه ماشینی:
Grant & Zeichner براساس نظریه مرفی ١ (٢٠٠١)، شیوه های بسیار برای معلمان وجود دارد تا از لحاظ حرفه ای در زمینۀ دروسی که تدریس می کنند و رفتارهای خودشان بالندگی بیابند.
شیوه های بسیار برای رشد حرفه ای معلمان وجود دارند که یکی از آنها که در این مطالعه بررسی شده تدریس فکورانه است .
همچنین طبق نظر سرجنور٢ (٢٠٠١)، تفکر در تدریس به عنوان عملکرد بنیادی برای پیشرفت شخصی و حرفه ای معرفی شده است و از آنجایی که تدریس از بافتی به بافت دیگر تغییر می کند، مهارتهایی که معلمان در یک جلسه آموزشی کسب می کنند ممکن است کاملا با مهارتهای مورد نیاز در کلاسهای دیگر متفاوت باشد.
از آنجایی که عامل فراشناختی به عنوان تفکر معلمان بر اعتقادات و شخصیت خودشان در نظر گرفته می شود و به عنوان عملکرد معلمان بر عوامل عاطفی خودشان است می توان چنین فرض کرد که عامل فراشناختی احتمالا گسترده ترین عامل در میان سایر عوامل است و معلمان با این ویژگی ممکن است بیشتر در مورد کارشان تفکر کنند و در نتیجه تدریس فکورانه بهتری داشته باشند و همچنین مؤثرترین کلاسها و درنتیجه دانش آموزان سطح بالای بیشتری داشته باشند.
در پایان با توجه با اینکه نتایج بسیاری از تحقیقات نشان داده است که روشهای تدریس فکورانه به نتایج مثبتی در نگرش معلمان و همچنین رشد حرفه ای آنها و رشد دانش آموزان منجر شده است ، باید در برنامه های تربیت معلم و ضمن خدمت معلمان این عامل جایگاهی ویژه داشته باشد.